Suntem în anul 2020, dar sistemul de sănătate românesc pare blocat în timp, undeva prin anii 1990. Pe atunci, nu exista COVID-19, telefoanele inteligente, internetul sau tehnologia modernă de care ne bucurăm astăzi.
Din fericire, acestea există acum și le folosim zilnic: pentru apeluri video cu familia, pentru conferințe și ședințe organizate prin platforme de comunicare precum Zoom, Skype sau Microsoft Teams. Beneficiile sunt clare: acces rapid, din confortul casei, și, cel mai important, evitarea contactului direct care poate duce la contaminarea cu SARS-CoV-2. La fel de eficiente sunt și sistemele drive-thru – fie pentru cumpărături, fie pentru restaurante – care au rămas deschise chiar și în timpul stării de urgență, oferind un contact zero între angajați și clienți: comanzi, plătești și ridici comanda direct din mașină.
Din păcate, sistemul medical românesc nu poate beneficia de aceste progrese, dintr-un motiv simplu: nu există un cadru legal care să permită acest lucru. Iar cei responsabili de crearea acestui cadru întârzie să ia măsuri, deși au trecut deja peste șase luni de la începutul pandemiei.
1. Testarea pentru SARS-COV2 in regim DRIVE-THRU:
Testarea in regim Drive-Thru este practicata de la inceputul pandemiei COVID19 ( ianuarie-februarie 2020) in tari precum Olanda, Belgia, Anglia, Statele Unite, Japonia, Coreea de Sud, Israel etc.
Ideea testarii Drive-Thru este sa oferi pacientului posibilitatea de a fi testat cu minim contact, direct din masina lui, si in cele mai bune conditii sanitare ( echipament complet, zone si fluxuri epidemiologice – zona verde – zona rosie etc). Testarea DRIVE-THRU dedicata pentru SARS-COV2 este argumentata in articole stiintifice de cea mai inalta calitate in tarile mai sus mentionate.
Insa, din cauza lipsei legiferarii acestui proces, autoritatile locale (DSP-urile) refuza sa autorizeze astfel de centre; in acest fel pacientii sunt nevoiti sa respecte conditiile existente de recoltare, scrise in urma cu 30 de ani – adica pacientul coboara din masina si intra in container – camera de asteptare – apoi camera de recoltare, creand astfel un risc de contaminare a incaperii, a personalului, a altor pacienti, expunandu-se unui risc absolut inutil si ingreunand cu mult procesul, cu singurul scop de a respecta un text scris in mileniul trecut.
Un dosar cu descrierea acestui proces a fost depus la MS in urma cu 4 luni, si acolo a ramas. Un alt dosar cu cererea expresa de a elabora o norma legala in acest sens a fost depus pe data de 2 septembrie. Speram la o rezolvare a acestei cauze.
2. Telemedicina, consultatia medicala online, ilegala in Romania.
Acest text vine in sprijinul pacientilor cu handicap, care, o data la 3 luni, fac coada in fata spitalelor, asteapta ore in sir pentru a intra la un consult de 2 minute prin care medicul confirma handicapul si prelungeste certificatul de handicap. Umilinta si chinul acestor pacienti pot fi rezolvate in 2 minute de video-conferinta cu medicul care confirma handicapul si emite certificatul, scrisoare medicala, reteta, toate online. Astfel este redus si contactul dintre medic ( potential contaminat) si pacient ( potential contaminat).
Acest text vine in sprijinul bolnavilor cronici care o data la cateva luni au nevoie de expertiza medicala pentru interpretarea analizelor, ajustarea tratamentului cronic ( diabet, hipertensiune, boli autoimune, bolnavi oncologici ) si emiterea unei scrisori medicale. Toate aceste lucruri pot fi facute online, in maxima siguranta.
Din pacate acesti bolnavi sunt nevoiti sa se deplaseze la spital, sa stea la coada, unii langa altii, pentru un proces simplu care dureaza 5 minute. Sau, mai rau, sa nu mai mearga deloc la medic, rapusi de vii de propria lor boala, netratata.
De ce? Pentru ca o consultatie online prin care medicul confirma un diagnostic si iti ajusteaza tratamentul este considerata de catre MS si Colegiul Medicilor din Romania un MALPRAXIS, iar medicul care face aceste consultatii online risca sa isi piarda licenta. Dar acest lucru este de inteles: in urma cu 20 de ani nu existau telefoane mobile sau camere web, iar autoritatile de atunci nu au avut, din pacate, geniul de a le prevedea si a le include in textul legii.
Consultatiile online functioneaza cu succes in tarile civilizate: spre exemplu, aplicatia Babylon in Marea Britanie (https://www.babylonhealth.com ) prin care ai acces direct la medic, analiza prin inteligenta artificiala colaborata cu consultul medical video, emiterea unui diagnostic si a unei retete compensate care este trimisa direct la farmacia ta locala, unde te duci direct sa ridici medicatia; si o mare parte din servicii este decontata de NHS, sistemul national britanic de sanatate.
Traim in 2020 dar ne tratam in trecut.
„Primum non nocere” – „În primul rând, să nu faci rău” – este principiul de bază al medicinei și una dintre primele lecții pe care le învață studenții la medicină la cursul de bioetică.
Din păcate, acest concept este adesea ignorat de autorități, care, prin lipsa de implicare, fac un rău direct atât pacienților, cât și cadrelor medicale. Acestea sunt adesea forțate să respecte reguli depășite, ce nu mai corespund realităților din sistemul de sănătate modern.
Sistemele de testare, magazinele sau restaurantele DRIVE-THRU, precum și platformele de telemedicină sunt elemente esențiale în gestionarea oricărui dezastru natural, nu doar în pandemii. Pentru ca aceste sisteme să fie eficiente, structura lor trebuie pregătită din timp; altfel, riscăm să fim din nou prinși în incapacitatea de a funcționa corect.
Prin acest mesaj, fac un apel public către reprezentanții Ministerului Sănătății să aducă îmbunătățiri practicii medicale prin actualizarea legislației și a regulamentelor de funcționare pentru centrele de testare drive-thru și platformele de consultații medicale la distanță.
Nu cerem tablete, calculatoare sau aparate PCR. Cerem doar modificarea unui text de lege. De restul ne ocupăm noi.
Cu stima,
Dr. Mihail Pautov