Cum să îți menții sănătatea fizică și mentală în perioada de autoizolare: Ce să faci și ce să eviți

Timp de citire: 6 min

Autoizolarea scoate din noi tot felul de emoții și comportamente. Poate că ești în punctul în care profiți de timpul liber pentru a învăța lucruri noi și pentru a începe proiectele acelea amânate deja prea mult. Sau poate ești stresat în permanență și cauți non-stop moduri în care să îmbunătățești situația, măcar în aparență.

Oricare ar fi cazul tău, iată ce este indicat să faci și, mai ales, ce să NU faci în perioada autoizolării!


1. Este OK să… mănânci sănătos și echilibrat

Indiferent de stilul alimentar pe care l-ai avut până acum, este un moment bun pentru a-ți reevalua alegerile zilnice. Păstrează obiceiurile sănătoase și elimină-le pe cele despre care știi foarte bine că nu îți sunt benefice.

Gustarea dintre mese poate fi un fruct, în loc de acel baton de ciocolată. Poți renunța la punga aceea cu chipsuri și poți consuma mai multe legume coapte, de exemplu.

Fă schimbări aparent mici, dar care te vor ajuta să ai un corp mai sănătos. Acest lucru nu te protejează în mod direct de infectarea cu virusul COVID-19, însă contribuie la starea generală de sănătate a organismului tău și la menținerea unui sistem imunitar puternic care te va ajuta in orice boala.

NU este OK să… exagerezi cu dietele și detoxul

Este ok să mănânci mai sănătos decât o făceai înainte, însă există o linie fină între a te hrăni mai bine și a exagera în ceea ce privește alimentația „sănătoasă”.

Aici ne referim, bineînțeles, la dietele suspecte găsite pe Internet. Litri întregi de limonadă sau suc de portocale nu te vor ajuta să fii mai sănătos, la fel cum nici curele detox pe bază de suplimente, pastile și ceaiuri nu îți vor face bine.

Mai mult, dacă vei adopta diete și cure sărace în nutrienți, te vei simți slăbit, iar sistemul tău imunitar nu va fi atât de puternic pe cât îți dorești să fie, ci din contră.


2. Este OK să… faci sport acasă și scurte plimbări în jurul blocului

Să îți miști corpul este una dintre cele mai bune decizii pe care le poți lua în această perioadă de stat acasă.

Fie că practici yoga, faci exerciții cu propria greutate sau cu gantere și alte accesorii, antrenează-ți corpul măcar de câteva ori pe săptămână. Chiar și o scurtă plimbare în jurul blocului are efecte benefice. În acest caz, nu uita să completezi corect declarația pe proprie răspundere și să iei măsurile de igienă necesare.

Astfel, vei avea mai multă claritate mentală, te vei simți mai puțin stresat, iar inima ta îți va mulțumi. În plus, dacă erai în căutarea unei metode reale de prevenție pentru cele mai grave afecțiuni, acum o ai: 15 de minute de activitate fizică, în fiecare zi.

NU este OK să… dai ture de cartier cu prietenii sau vecinii

Chiar dacă sportul pare un motiv foarte bun și o scuză solidă pentru a ieși din casă, nu este cazul să dai ture de cartier cu prietenii în perioada în care ne aflăm. Sigur, joggingul în aer liber este o idee bună, însă dacă alegi să faci asta, ieși pe cont propriu și fii responsabil.

În plus, încearcă să eviți zonele aglomerate, precum bulevardele principale. Plimbă-te sau aleargă pe străzile din jurul blocului tău. Dacă te întâlnești cu vecinii sau prietenii care locuiesc în zonă, salutați-vă de la distanță și continuați-vă plimbarea separat. 😊


3. Este OK să… te informezi constant

Informarea nu este doar o idee bună, ci un lucru strict necesar în această perioadă. Doar fiind la curent cu situația actuală te poți adapta, poți lua măsuri de siguranță și poți avea grijă de tine și de cei din jur.

Așadar, da – informează-te și actualizează-ți cunoștințele verificând sursele oficiale.

NU este OK să… citești știri non-stop și să stai într-un stres continuu

Pentru fiecare informație corectă există cel puțin câteva știri false care circulă pe Facebook sau pe site-uri suspecte – mai ales în cazul COVID-19.

Ce ar fi bine să reții este că, dacă un subiect a fost publicat în mai multe surse, nu înseamnă neapărat că prezintă realitatea. Dacă informațiile sunt trimise în lanț pe WhatsApp sau Facebook Messenger nu înseamnă și că ele sunt corecte.

Învață să filtrezi informațiile, apoi dezabonează-te de la paginile suspecte care împart fake news. Pentru date reale, poți verifica paginile Organizației Mondiale a Sănătății, sau website-urile oficiale ale autorităților.

Făcând acest lucru, vei evita știrile fataliste și nu îți vei alimenta stresul. Informează-te o dată pe zi și nu mai da refresh din oră în oră feed-ului de știri. Stresul afecteaza sistemul imunitar, așa că respiră adânc și filtrează cu atenție informațiile pe care le citești.


4. Este ok să… te odihnești

Nu numai că este în regulă, ci este chiar recomandat. Un adult are nevoie de 7-9 ore de somn în fiecare noapte, pentru ca organismul său să funcționeze optim. Chiar dacă lucrezi de acasă sau programul tău a fost dat peste cap de schimbările actuale, este recomandat să îți păstrezi o rutină și să dormi suficient.

NU este ok să… dormi haotic sau să pierzi nopțile

Poate că visai de ceva timp la acel pui de somn de la prânz, iar acum ai ocazia să-ți pui planul în practică. Totuși, fii atent(ă) să nu îți dereglezi ritmul circadian dormind prea mult în timpul zilei sau prea puțin în timpul nopții.

În caz contrar, un somn haotic poate duce la anxietate, stări emoționale schimbătoare și chiar depresie, lucruri pe care vrei să le eviți în această perioadă sensibilă.


5. Este OK să… bei un pahar cu vin din când în când

Un pahar cu alcool poate reduce temporar stresul și anxietatea, însă această informație trebuie să fie folosită cu multă grijă.

Este în regulă să deschizi o sticlă cu vin și să bei un pahar într-o seară de sâmbătă, când te vezi cu prietenii pe Zoom. Totuși, fii echilibrat și nu te grăbi să termini sticla.

NU este OK să… bei alcool în fiecare zi sub pretextul că „te relaxezi”

Chiar dacă se spune că este sănătos să bei un pahar de vin pe zi, acesta este un mit. Alcoolul consumat frecvent nu aduce niciun beneficiu semnificativ organismului. Ba dimpotrivă, alcoolul consumat în exces poate afecta în timp sistemul imunitar și, cu siguranță, nu îți dorești acest lucru.

Ce trebuie să reții:

Sistemul tău imunitar nu este atât de pretențios precum ai crede. Nu este nevoie să îl „crești” în această perioadă, ci doar să îl menții la cote optime.

Este suficient să te odihnești, să consumi mai multe fructe și legume, să bei mai puțin alcool (sau deloc!) și să faci mișcare cât de des poți.

Nu căuta diete și trucuri minune pentru imunitate, nu exagera consumul de știri și nu rămâne într-o stare de stres constant. Concentrează-te pe o igienă corespunzătoare, ai grijă de corpul tău și totul va fi bine!

Leave a Reply