Starea de urgență și autoizolarea au venit la pachet cu o serie de restricții ce ne-au determinat pe fiecare dintre noi să ne schimbăm semnificativ rutina și obiceiurile. Oamenii se simt îngrijorați atât din cauza virusului în sine, cât și de faptul că le sunt limitate posibilitățile de a gestiona anumite situații. De exemplu, cum rămâne cu deplasarea la medic, când orice vizită la spital prezintă riscuri serioase de contactare a virusului?
După cum bine știi, recomandarea fermă a autorităților a fost să anulezi orice programare la medic care nu este urgentă, până când situația cauzată de noul Coronavirus se va încheia.
Dar ce înseamnă acest lucru și ce soluții avem pentru a gestiona, totuși, problemele de sănătate apărute în această perioadă? Aici intervine conceptul de telemedicină sau consultanță medicală la distanță.
Ce este telemedicina/consultanța medicală la distanță?
Termenul de „telemedicină” există de mult timp, iar această practică nu este deloc una nouă. Conform definiției sale, telemedicina implică orice comunicare între un medic și un pacient care nu se află în aceeași încăpere, prin mijloace tehnologice. Astfel, poate fi vorba despre consultații efectuate prin telefon, videoconferințe online, mesaje text, e-mailuri și așa mai departe.
Fun fact: Se spune că ideea de telemedicină a apărut prima dată în 1924, când coperta unei reviste pe nume Radio News înfățisa un radio-doctor imaginar. Medicul respectiv comunica atât audio, cât și video cu pacientul său. Totuși, aceasta a fost, cel mult, o „premoniție”.
Beneficiile consultanței medicale la distanță
Printre principalele beneficii ale unei astfel de consultații se numără următoarele:
- Poți accesa serviciile medicale de care ai nevoie din confortul casei tale, prin telefon sau video online;
- Elimini riscurile care vin odată cu ieșirea din casă și expunerea în instituții medicale;
- Salvezi timpul pe care l-ai petrece pe drum, până la clinică, apoi în sala de așteptare;
- Mai puțin stres – Pentru multe persoane, vizitele la medic pot provoca un disconfort major sau chiar anxietate.
Limitările unui consult online sau telefonic
Deși telemedicina reprezintă o soluție bună în perioada actuală, aceasta are propriile sale limitări.
În primul rând, medicul nu poate folosi instrumente specifice specializării sale, pentru a examina în detaliu sau preleva probe pentru analize mai amănunțite. De aceea, este clar că anumite ramuri ale medicinei pot folosi cu succes consultul la distanță, în timp ce altele trebuie să se adapteze.
Cum poți accesa consultanța medicală la distanță?
Tot ce ai nevoie pentru a accesa un serviciu de consultanță medicală la distanță este un device cu cameră video și microfon și o conexiune bună la Internet.
În prezent, Allianz-Țiriac ofera un program gratuit de consultanță medicală la distanță. Serviciul este oferit în parteneriat cu Medicover, iar de el beneficiază persoanele care au o asigurare de sănătate Allianz-Țiriac și cele care vor încheia o astfel de asigurare în perioada imediat următoare.
Prin acest serviciu poți avea acces direct la peste 100 de medici și nenumărate specialități medicale, printre care cardiologie, dermatologie, diabet, ORL, oftalmologie, kinetoterapie, neurologie, obstretică-ginecologie, pediatrie și nu numai – fără să fie nevoie să treci printr-un call center.
Poți face programarea direct pe site sau în aplicația ATLAS, consultațiile fiind disponibile în orice zi a săptămânii, inclusiv în weekend, între orele 8 și 20. Excepție fac doar sărbătorile legale.
Consultanța medicală la distanță asigurată de Allianz-Țiriac este gratuită până la data de 15 iulie 2020.
Când apelezi la telemedicină și când mergi către serviciul de urgențe?
Dacă ai observat un disconfort apărut recent într-o anumită zonă a corpului, o durere subtilă și continuă sau care apare doar în anumite momente, cel mai probabil poți începe investigațiile cu un consult la distanță. Descrie medicului în detaliu ce simți și în ce context, iar acesta îți va pune întrebări ajutătoare pe baza cărora va putea depista cauza și natura problemei cu care te confrunți.
Dacă ai simptome grave, care te împiedică să îți desfășori activitatea zilnică sau, mai rău, simți că îți pun viața în pericol, sună la 112 și lasă-te îndrumat mai departe. Este posibil să fie nevoie să te deplasezi la spital sau, după caz, să aștepți o ambulanță.
Cum te pregătești înainte de consultanța medicală la distanță?
Rezervă-ți 10-15 minute înainte de consultație, pentru a te pregăti. Notează-ți pe hârtie întrebările pe care le ai pentru medic, situația exactă în care te afli (ce simptome ai, când au apărut, dacă s-au agravat/ameliorat între timp etc.) și orice precizări utile pe care le-ai putea uita în timpul convorbirii.
Pregătește-te logistic. Dacă vei participa la un consult video, asigură-te că ai la dispoziție un spațiu liniștit și privat, unde să poți discuta cu medicul și unde conexiunea la Internet este foarte bună. Alege un spațiu cu multă lumină, în cazul în care specialistul va trebui să examineze o anumită zonă a corpului.
Pregătește-te să iei notițe. Cel mai probabil, medicul îți va oferi explicații și informații utile, precum și recomandări sau tratamente pentru cazul tău.
Nu în ultimul rând, relaxează-te. Este un consult ca oricare altul, iar medicul tău este acolo pentru a te susține și pentru a-ți oferi soluții.