“Doctor Google” a picat rezidentiatul.

Posted by
Timp de citire: 4 min

Un jurnalist român a vrut să vadă cât de bun ‘medic’ este Internetul și l-a testat la examenul de Rezidențiat. Rezultatul a fost unul categoric: concurentul a picat examenul cu 36 de puncte din 200. 

Mihai Popescu, jurnalist în cadrul revistei VICE, a recreat condițiile examenului de Rezidențiat organizat de Universitatea de Medicină și Farmacie “Carol Davila” București: pe 18 noiembrie, jurnalistul a avut la dispoziție 4 ore pentru parcurgerea subiectelor prezentate candidaților UMF în dimineața aceleiași zile.

“O să arăt exact care este limita internetului în fața medicinei. O să văd dacă Doctor Internet chiar poate să-mi dea un răspuns punctual la orice problemă medicală. Vreau să văd dacă faptul că ai acces la orice informație medicală la un simplu click se poate compara cu studiul și efortul unor oameni care știu să interpreteze acele informații.” , anunța jurnalistul cu câteva zile înaintea experimentului.

Experimentul a fost pregătit în detaliu, astfel încât concluzia să fie validă; jurnalistul a studiat întrebările prezentate la examen în anii anteriori, precum și fenomenul autodiagnosticării pe internet. Apoi, în ziua Rezidențiatului, Mihai a obținut subiectele de la un candidat care tocmai a susținut examenul. Echipa VICE a înlăturat însemnările originale ale candidatului, care ar fi putut să îi influențeze alegerea răspunsurilor, și s-a prezentat într-o sală de clasă a unei școli gimnaziale, acolo unde a avut loc experimentul, sub supravegherea camerei de filmat.

După finalizarea experimentului, rezultatele au fost corectate de Conf. Univ. Dr. Dan Ulmeanu, Medic Primar Chirurgie Generală, Medic Primar Chirurgie Toracică, Doctor în Științe Medicale. Acesta a supus răspunsurile jurnalistului grilei de corectură publicată pe site-ul oficial al examenului. Rezultatul a fost în defavoarea jurnalistului: acesta a obținut 36 de puncte din 200.

Aceasta campanie a fost realmente o noutate și o provocare jurnalistică interesantă. Întâi de toate, pentru că mi-a oferit șansa unei documentări care a scos la iveală realităti ingrijorătoare despre modul în care românii se  autodiagnosticheaza pe internet. De pildă, undeva la șapte din zece români evită vizita la medic, mai ales în cazul unor simptome minore, și se autodiagnosticheaza pe internet, urmând apoi un tratament autoimpus. Apoi, desfăsurarea experimentului în sine m-a făcut să conștientizez faptul că, în calitate de jurnalist, am o responsabilitate în plus, aceea de a atrage atenția asupra pericolelor autodiagnosticarii și tratării cu ajutorul internetului. Ceea ce am vrut să arătăm este că, dacă noi tratăm Internetul ca pe un medic, ne lăsăm pe mâinile cuiva care nu trece examenul de Rezidențiat, întrucât îi lipsesc capacități importante de sintetizare și intepretare a informațiilor pe care le deține.”, explică Mihai Popescu, jurnalist VICE și realizator al experimentului.

Din punctul meu de vedere, Google-ul este o sursa de informatii “de aur”. Si noi medicii cautam zilnic informatii medicale pe Google si alte platforme medicale asemanatoare: Medscape, PubMed, ScienceDirect, UpToDate. Informatia insa are doua taisuri: nu este de ajuns sa o posezi, trebuie sa o si intelegi in toata complexitatea ei pentru a o putea folosi corect, altfel devine un pistol in mana unui copil. Si asa cum politistii si vanatorii au permis si cunostintele necesare pentru a folosi arme de foc, lafel si medicii sunt cei autorizati sa foloseasca informatiile medicale pe bune.

Dintre datele care au condus la realizarea campaniei Internet versus Rezidențiat amintim:

  •  trei sferturi dintre români iau medicamente fără să consulte medicii; 
  •  românii iau de două ori mai multe pastile fără retetă decât media UE;
  •  jumătate dintre părinti își tratează copiii după ureche cu medicamente nepotrivite;
  •  un sfert dintre românce nu merg niciodată la ginecolog, iar acest lucru se coreleaza cu faptul ca suntem “lideri” europeni la cancer de col uterin;
  •  un român care face infarct și supraviețuiește, are șanse imense să-l facă curând pe al doilea, pentru că nu urmează tratamentul.

 

Experimentul Internet versus Rezidențiat face parte dintr-o campanie de conștientizare a pericolelor autodiagnosticarii pe internet, inițiată de revista VICE și susținută de Rețeaua de Sănătate REGINA MARIA. Scopul campaniei adresează exclusiv comportamentul de autodiagnosticare pe internet și nu vizează niciun motorul de căutare.

Întreaga campanie poate fi vizionată la https://www.vice.com/ro/partners/google-vs-rezidentiat-campanie-regina-maria/am-incercat-sa-iau-examenul-de-rezidentiat-din-romania-cu-google

 

Leave a Reply