Select Page

Chiar dacă pare că pandemia ne-a făcut să fim mai puțin activi, mulți dintre noi au început să facă mai multă mișcare cât timp au stat în casă, tocmai pentru a evita instalarea sedentarismului. Ba chiar unele persoane care nu exersau deloc înainte s-au apucat de alergat în parc, de antrenamente online sau alte tipuri de mișcare fizică.

Dar ce se întâmplă atunci când ai fost infectat cu SARS-COV-2? Trebuie să te oprești total din făcut sport? Dacă da, pentru cât timp și când poți reveni la rutina ta? Hai să vedem ce spun specialiștii!

COVID-19 și sportul: Cum se influențează reciproc?

Medicii spun că adolescenții și copiii, în special cei foarte activi, care practică sporturi, se pot întoarce fără probleme la antrenamente după ce au petrecut două săptămâni în carantină, odihnindu-se și urmând tratamentul indicat de doctori. Totuși, trebuie să existe întotdeauna precauție, mai ales atunci când simptomele COVID-19 au inclus și complicații la nivelul inimii (1).

„Trebuie să ținem cont că SARS-COV-2 nu provoacă doar o afecțiune respiratorie”, explică Dr. David T. Bernhardt (2). Cercetările și rapoartele medicale au arătat că unele dintre persoanele infectate cu acest virus, chiar și elevii de liceu sau studenții, au întâmpinat și probleme cardiace, neurologice, hematologice și renale, iar asta indică faptul că întoarcerea la mișcare fizică trebuie să fie făcută treptat și cu foarte multă grijă.

De exemplu, în rândul studenților, au fost raportate cazuri de miocardită (inflamația mușchiului inimii), în urma infectării cu SARS-COV-2. Aceste cazuri au apărut chiar și în rândul persoanelor asimptomatice. Dacă ele ar fi făcut mișcare fizică intensă, consecințele ar fi putut fi extrem de grave.

Cu alte cuvinte, simptomele sau complicațiile ascunse provocate de COVID-19 pot crea probleme, dacă începi să faci sport prea repede, înainte să îți fi revenit complet. Acest lucru este valabil pentru persoanele de orice vârsta. De aceea, controlul medical specific este extrem de important, înainte de reînceperea activităților sportive.

Așadar, înainte de a face orice tip de mișcare solicitantă după vindecare, este indicat să treci printr-un consult medical atent, spun doctorii. Aceștia îți vor evalua starea de sănătate, axându-se în special pe simptome ca durerile în piept, dificultățile de respirație, oboseala cronică, palpitațiile sau sincopele respiratorii (3).

Ghid de revenire la activitatea fizică. Cum procedezi dacă…

…ai fost testat pozitiv și ai fost asimptomatic.

Probabil că o persoană cunoscută, cu care ai avut contact recent, a fost testată pozitiv. Drept urmare, chiar dacă nu aveai niciun simptom, ai decis să te testezi și tu. Testul a ieșit pozitiv, iar tu nu ai avut deloc simptome nici în continuare.

Dacă acesta este cazul tău, carantina este obligatorie, timp de două săptămâni de la confirmarea diagnosticului. Chiar dacă nu te simți rău, trebuie să știi că activitatea fizică intensă în această fază a bolii poate accelera proliferarea virusului și crește răspunsul inflamator (4).

Cel mai bine este să nu faci mișcări fizice solicitante, ci să permiți organismului să elimine virusul, în timp ce te odihnești și ai grijă de tine (5).

După cele două săptămâni, poți începe cu exerciții fizice de intensitate mică. Dacă observi că obosești foarte repede sau că ai probleme de respirație, mergi la un control medical. În schimb, dacă totul merge bine, poți crește treptat intensitatea antrenamentelor.

… ai fost testat pozitiv și ai avut simptome ușoare sau moderate.

În cazul în care ai avut simptome, iar acestea au fost ușoare sau moderate, specialiștii spun că trebuie să faci repaus timp de două săptămâni după ce acestea au dispărut de tot (6).

Astfel, dacă ai avut simptome respiratorii, dureri musculare, dar și probleme gastrointestinale (greață, vărsături, diaree), permite-i organismului să se refacă măcar pentru 14 zile de la dispariția simptomelor, înainte să reîncepi treptat să faci sport. Între timp, hrănește-te sănătos și hidratează-te suficient, pentru a sprijini corpul să își revină cât mai repede.

De asemenea, dacă atunci când începi să faci exerciții de intensitate scăzută simți că obosești, respiri greu sau ai alte dureri, oprește activitatea fizică și consultă un medic.

…ai fost testat pozitiv, ai avut simptome puternice și complicații.

Dacă simptomele tale au inclus complicații cardiovasculare, recomandarea medicilor este să faci repaus cel puțin două-trei săptămâni de la încetarea tuturor simptomelor (7).

Bineînțeles, dacă virusul s-a manifestat puternic în cazul tău, provocând complicații, va fi nevoie să efectuezi controale medicale specifice înainte să faci din nou mișcare. Discută cu un medic cardiolog și efectuează toate investigațiile recomandate de către acesta.

În cazul în care te confrunți cu miocardită sau inflamații asemănătoare, va fi nevoie să faci o pauză de minimum 3, până la 6 luni înainte să te reapuci de sport.

În cazul în care medicul îți recomandă să reîncepi activitatea fizică, o poți face, însă ridicând treptat nivelul de dificultate și monitorizându-ți respirația și pulsul în permanentă. Astfel, te vei asigura că ai parte de o vindecare completă și de o revenire fără complicații.

De ce să faci mișcare după ce te-ai vindecat de COVID-19?

Dacă sportul poate prezenta riscuri pentru persoanele infectate și certitudinile lipsesc din ecuație, de ce ai dori să faci mișcare imediat după ce te-ai vindecat?

În primul rând, ar trebui să reîncepi antrenamentele de orice fel doar după ce medicul tău te-a asigurat că ești apt pentru a face acest lucru. Apoi, indiferent de vârstă, sportul îți poate aduce foarte multe beneficii (8, 9), printre care:

  • Îmbunătățirea sănătății cardiovasculare;
  • Recăpătarea forței și a rezistenței fizice;
  • Îmbunătățirea sistemului imunitar;
  • O stare mentală mai bună, datorată endorfinelor, dar și întoarcerii la o rutină plăcută.

În plus, este binecunoscut faptul că inactivitatea fizică e asociată cu riscul crescut de dezvoltare a foarte multor afecțiuni și, per total, cu o mortalitate mai ridicată (10).

Studiile arată că doar două săptămâni cu activitate scăzută de la 10.000 de pași pe zi la 1500 de pași zilnici afectează sensibilitatea la insulină și crește nivelul de grăsime viscerală (11).

Așadar, ai toate motivele pentru a reveni, treptat, la un stil de viață activ, care să te mențină sănătos și puternic, indiferent de vârstă.

Cu ce tip de mișcare ar fi mai bine să începi?

Pentru a-ți reveni în formă și pentru a nu te forța foarte tare, poți începe cu plimbări relaxate în aer liber sau exerciții funcționale statice, care să nu îți ridice pulsul prea mult.

Totodată, dacă vrei să îți crești rezistența și forța musculară cu blândețe, poți practica yoga (12) sau pilates, sincronizându-ți mișcările cu respirația. Nu numai că îți vei menaja corpul, construind puterea treptat, dar te vei și relaxa profund.

3 lucruri utile pe care să le reții

1. Dacă ai fost infectat cu SARS-COV-2 și vrei să reîncepi să faci sport, cea mai sigură opțiune este să discuți cu un medic și să te lași îndrumat de acesta. Este posibil să fie nevoie de investigații specifice, mai ales dacă ai avut simptome puternice.

2. După ce ai obținut aprobarea unui medic, poți reveni, treptat, la rutina ta de mișcare fizică. Atenție, căci „treptat” este un cuvânt cheie! Chiar dacă ești nerăbdător, începe cu plimbări sau exerciții ușoare.

3. Dacă simți că obosești foarte repede, ai probleme de respirație sau alte dureri, oprește-te din antrenament și consultă un medic. Nu te forța, ci ascultă-ți corpul și tratează-l cu blândețe.

Până data viitoare, ai grijă de tine!