Select Page

Când vine vorba despre sănătatea și igiena orală, probabil că te-ai săturat de aceleași sfaturi standard, repetate la nesfârșit. Nu mânca zahăr, mergi frecvent la stomatolog, spală-te bine pe dinți – un refren cunoscut atât de către copii, cât și de către adulți. 

Poate vei fi surprins să afli că zahărul nu este chiar cea mai mare problemă, chiar dacă e portretizat drept „inamicul numărul 1” al dinților. Totodată, nici periajul intensiv nu este o idee prea bună, dar îți voi explica toate acestea puțin mai târziu. 

 

Înainte să vorbim despre ce e bine și, mai ales, ce nu e recomandat să faci pentru a-ți păstra dantura sănătoasă, trebuie să discutăm despre felul în care sănătatea orală influențează sănătatea generală mult mai mult decât credeai. 

Cum îți influențează sănătatea orală restul corpului?

O bună igienă dentară nu îți asigură doar un zâmbet frumos. Când ai grijă de dantura ta, eviți multe alte potențiale afecțiuni și complicații. Iată cum o rutină de igienă eficientă te poate ține departe de probleme! 

O igienă dentară corectă scade riscul de inflamație și infecție la nivelul întregului organism

Inflamația sau infecția gingiilor și a dinților este, de cele mai multe ori, tratată cu superficialitate. Nu doare, nu deranjează foarte tare și majoritatea crede că singurele probleme ce pot apărea sunt căderea unui dinte și câteva zeci de minute dureroase petrecute la dentist. 

Totuși, de-a lungul timpului, mai multe studii au arătat că o igienă dentară precară poate duce la apariția infecțiilor și inflamațiilor la nivel bucal, dar și în alte părți ale corpului (1). 

Infecțiile de la nivelul dinților pot circula prin sânge, ajungând la alte organe, cauzându-le probleme (2). De asemenea, inflamația de la nivelul gingiilor produce anumite chimicale care se pot răspândi în organism, afectând și alte zone ale corpului în afară de gură. 

Mai mult, afecțiunile gingivale au fost asociate, în unele cazuri, cu apariția artritei reumatoide, o boală autoimună care duce la inflamația articulațiilor, dar și cu osteoporoza. 

Afecțiunile gingivale și diabetul pot intra într-un cerc vicios, acolo unde igiena dentară lipsește 

Infecțiile de orice fel, inclusiv cele bucale, specifice afecțiunilor gingivale, stimulează organismul să producă citokine. Acestea sunt proteine care cresc rezistența la insulină și fac nivelul de zahăr din sânge mai greu de controlat (3). 

Pe de altă parte, un diabet nedescoperit încă poate afecta abilitatea corpului de a vindeca infecțiile, făcând afecțiunile gingivale mai greu de tratat. Este un cerc vicios pe care îl poți evita cu o rutină constantă de îngrijire orală. Nu în ultimul rând, afecțiunile gingivale netratate pot grăbi trecerea de la prediabet la diabet. 

Igiena orală corectă poate scădea riscul de dezvoltare a bolilor cardiovasculare 

Deși nu există o relație tip cauză-efect între sănătatea orală și sănătatea cardiovasculară, multe studii au făcut legătura între aceste două elemente. 

Inflamația cronică dată de afecțiunile gingivale a fost asociată cu accidente vasculare cerebrale, blocaje ale vaselor de sânge și alte afecțiuni ale inimii (4). Cu alte cuvinte, atunci când la nivelul danturii există inflamație, aceasta se poate extinde și spre alte părți ale organismului, chiar și spre inimă (5). 

Igiena orală: Cele mai frecvente 3 greșeli pe care le faci 

Acum, după ce ai înțeles cât de importantă este o dantură sănătoasă, probabil că vrei să știi ce faci greșit și ce ar fi recomandat să schimbi când vine vorba despre rutina ta de îngrijire a danturii. Iată care sunt cele mai des întâlnite greșeli! 

  1. Aplici o presiune prea mare asupra dinților atunci când te speli 

Când te așezi în fața chiuvetei, vrei să îți cureți dantura repede și eficient, pentru a-ți putea continua ziua sau pentru a merge la culcare. Prin urmare, folosești mișcări rapide și apăsate, frecând energic dinții cu periuța. Recunosc, și eu fac această greșeală destul de des. 

Acest obicei poate duce, în timp, la rănirea țesutului din jurul dinților și la deteriorarea smalțului. Așadar, nu aplica o presiune foarte mare pe dinți, măsele și, mai ales, pe gingii. În schimb, folosește mișcări circulare blânde. 

  • Te speli pe dinți doar dimineața sau doar seara

Cei mai mulți adulți se spală pe dinți dimineața, însă omit să repete curățarea dinților și seara, înainte de culcare. 

Acest obicei trebuie schimbat cât mai repede, căci spălarea dinților la final de zi este esențială; atunci poți elimina bacteriile și reziduurile acumulate peste zi, lăsând dinții curați pe parcursul nopții (6). 

  • Nu cureți toată suprafața danturii 

Cele mai multe persoane se concentrează pe curățarea suprafeței vizibile și accesibile a dinților. Cu toate acestea, curățarea tuturor laturilor, din toate unghiurile, este la fel de importantă. 

În caz contrar, placa bacteriană rămâne ascunsă în spațiile pe care nu le cureți cu periuța sau ața dentară, transformându-se în tartru și cauzând ulterior inflamații, carii și alte probleme. 

Ce trebuie să faci pentru a te asigura că ai o dantură sănătoasă? 

Pe lângă corectarea obiceiurilor de mai sus, dacă vrei să ai dinți puternici și gingii sănătoase, urmează și recomandările de mai jos. 

  1. Folosește ață dentară și/sau apă de gură 

Chiar dacă te speli pe dinți de două ori pe zi, așa cum este normal, toți medicii recomandă să introduci în rutina ta și ața dentară. Aceasta nu înlocuiește spălatul pe dinți, ci este o metodă complementară de a elimina resturile alimentare și placa bacteriană, astfel prevenind apariția tartrului. 

Același rol îl are și apa de gură. În plus, aceasta remineralizează dinții, reduce cantitatea de acid din mediul bucal și curăță zonele greu accesibile (7). 

  • Schimbă-ți periuța de dinți odată la trei luni

…sau ori de câte ori observi că aceasta s-a deteriorat. Când aplici prea multă presiune pe dinți, vei vedea cum periuța ta de dinți se uzează foarte repede, uneori chiar și în decurs de una sau două săptămâni. 

Când periuța actuală nu mai curăță eficient dinții sau simți că îți rănește gingiile, este un semn clar că trebuie să o înlocuiești cu una nouă. De preferat, alege un produs cu perii de duritate scăzută sau medie și stai departe de perii foarte tari. Aceștia îți pot sensibiliza dinții și gingiile (8). 

  • Limitează consumul de alimente acide (da, inclusiv zahărul!) 

Este vorba despre cafea, ceaiuri și fructe acide, dar și despre zahăr, căci acesta din urmă este convertit tot în acid care atacă smalțul protector al dinților. Acest lucru nu înseamnă să nu mai consumi deloc alimente și băuturi acide, ci doar să fii puțin mai atent în ceea ce le privește și să îți cureți dinții cât mai curând, prin periaj și/sau folosirea aței dentare.

Așadar, chiar dacă vei continua să consumi zahăr în diverse forme, o igienă dentară corectă și constantă poate diminua semnificativ pericolele cauzate de acesta. 

  • Nu ignora curățarea limbii

Mulți dintre noi nu au fost învățați să își curețe și limba, atunci când se spală pe dinți. Placa bacteriana se poate depozita și aici, cauzând miros neplăcut, așa că fă câteva mișcări blânde cu periuța de-a lungul limbii, pentru a împiedica acumularea de bacterii. 

  • Mergi la dentist în fiecare an, chiar dacă dantura ta nu are probleme vizibile 

Oricât de corectă ar fi rutina ta de îngrijire a danturii, vizitele anuale la cabinetul stomatologului rămân esențiale. 

Încearcă să te programezi de două ori pe an, pentru o curățare în profunzime a danturii și un consult de rutină. Este o activitate care te poate scuti de probleme mai grave și de intervenții mai complexe. 

Acest articol este susținut de Huawei Consumer Business Group, care tocmai a lansat periuța de dinți Lebooo Smart Sonic. Printre cele 36 de moduri de curățare, aceasta are și un senzor special de presiune, care te atenționează dacă agresezi dinții atunci când îi cureți. Acest senzor, alături de indicațiile vocale, te ajută să te obișnuiești cu un periaj corect, care să nu îți afecteze smalțul dinților și care să îți curețe eficient dantura de fiecare dată. Toate acestea sunt posibile prin intermediul aplicației HUAWEI AI Life, care ghidează și supraveghează spălarea zilnică a dinților și ajută la formarea unei rutine sănătoase de spălare a dinților.

În plus, periuța electrică nu necesită încărcare decât odată la trei luni, așa că nu trebuie să stai cu grijă sau să te speli manual atunci când ai uitat, din nou, să încarci periuța – da, vorbesc din proprie experiență. 

https://youtu.be/Tfn2x4ZG4gU

Așadar, ce trebuie să reții?

  • Sănătatea orală nu este numai despre dinți și gingii, ci influențează tot organismul. În lipsa unei bune igiene dentare, ești predispus(ă) la inflamații, infecții și afecțiuni la nivelul întregului corp. 
  • Pentru a te asigura că ai o sănătate orală bună, spală-te pe dinți de două ori pe zi și folosește constant ață dentară. Nu aplica foarte multă presiune atunci când perii dinții și ai grijă să cureți toată suprafața acestora. Programează-te la medicul stomatolog cel puțin o dată, de preferat de două ori pe an, sau ori de câte ori observi nereguli. 
  • Cel mai mare inamic al danturii nu este zahărul, ci o igienă dentară precară. Așadar, chiar dacă mănânci ocazional ciocolată și prăjituri, asigură-te că îți cureți dantura regulat și corect.