Dr. Mihail: Oameni buni, vă salut, eu sunt dr. Mihail, un nou episod Boabe de Cunoaștere și vreau să vă zic că am mai avut câteva materiale cu medici stomatologi și de câte ori am vorbit cu câte un medic stomatolog, foarte mulți ați comentat în secțiunea de comentarii și ați zis, aduceți-o pe Alexandra Mircea, Alexandra Mircea, dar vorbește cu Alexandra Mircea, că ai ce vorbi cu ea, așa că, tan-dam! Alexandra Mircea aici, stai așa că am o prezentare de făcut. Medic stomatolog certificat Invisalign, trebuie certificare Invisalign, există așa ceva?
Alexandra Mircea: Ah, ok.
Dr. Mihail: Fondator al clinicilor Dentalist din București și dental awareness speaker, sună bine asta. Alexandra are o comunitate de aproape un milion de urmăritori pe TikTok, nu? Aproape un milion?
Alexandra Mircea: Da.
Dr. Mihail: Și peste 26 de milioane de aprecieri la materialele pe care le face, le prezintă pe toate rețelele de social media și practic ești cel mai cunoscut medic stomatolog din țară, corect?
Alexandra Mircea: Mulțumesc pentru invitație.
Dr. Mihail: Mulțumesc că ai venit.
Alexandra Mircea: Îmi face plăcere să fiu aici alături de cel mai vizualizat medic din România.
Dr. Mihail: Și cu asta încheiam, da, încheiam procoanele. Dar îți dai seama, 26 de milioane de like-uri. Astea sunt probabil pe TikTok, da?
Alexandra Mircea: Pe TikTok, da. Sunt 270 de mii de subscribers pe YouTube și 130 de mii de followers pe Instagram.
Dr. Mihail: Chiar și așa, pe TikTok, 26 de milioane de like-uri înseamnă că dacă un like înseamnă tap-tap, nu? Trebuie să dai de două ori tap, un click sau un click sau de două ori pe ecran, s-au dat de 26 de milioane de ori. E impresionant.
Alexandra Mircea: Da, e chiar impresionant.
Dr. Mihail: Cum ai reușit și cum ești super virală și ești în continuare virală? De exemplu, contul meu de Instagram ba coboră, nu ăla de TikTok, ba coboară, ba crește și cumva ultima vreme stagnează. Tu ești super virală și mă gândesc că în stoma, adică ești destul de nișată, vorbești doar despre dinți, nu?
Alexandra Mircea: Și e o provocare de foarte multe ori, pentru că cât poți să vorbești despre dinți, am eu senzația. Însă se pare că sunt nenumărate subiecte care nu pălesc și lumea, adică oamenii vin în, nu se uită toți în momentul ăsta, la clipul ăsta și atunci se rotesc și sunt… Prezintă interes pe rând față de subiectul pe care îl am, dar sunt sigură că și tu experimentezi aceleași lucruri, așa că putem să avem aici o discuție deschisă despre experiențele noastre pe social media.
Dr. Mihail: True, corect, dar zi-ne mai multe. O faci singură, ai o echipă, cât de mare e echipa ta, cât ocupă ceea ce faci pe social media dintr-o zi, să zic, de muncă?
Alexandra Mircea: Am început singură, pentru că mie mi se pare că trebuie tu să știi să faci lucrurile înainte ca să poți să dai mai departe, așa cum ai dori tu să fie făcute și înbunătățit de bineînțeles, ulterior. Și atunci am început doar eu să fac lucrul ăsta și să filmăm, să editez orice. Am deschis clinica în 2020 și eram 3 persoane, eu, asistenta și unul dintre angajații care a fost cu mine de la început de tot, noi 3. Și filmam și avem și fotografii cocoțați cu luminile ale muncitorilor pentru că încă se renova clinica, nu aveam altfel de lumini. Și noi am fost acolo, adică am făcut noi toate la început, am învățat să edităm, am învățat cum am vrea să fie luminile puse și abia încet, încet ulterior am adăugat oamenii în echipă pentru că creștea foarte repede numărul de urmăritori pe platforme și și mai mult creștea foarte mult numărul de comentarii. Iar eu mi-am luat, mi-am asumat de la început că îmi doresc să răspund tuturor comentariilor pentru că mi-am dat seama că e important pentru urmăritori să aibă răspuns din partea mea. Și în momentul de față avem o echipă de cam șapte-opt oameni care se ocupă de toată partea asta de social media, marketing, filmări, graphic designer, video editor, head of social media, community manager și câteva colaborări nu sunt in-house oamenii, dar ne vedem săptămânal să filmăm clipuri.
Dr. Mihail: Tare, mă gândesc acum cât la sută din, cum se cheamă ăsta, are o denumire, bugetul ăsta operațional, cât la sută din cheltuiele operaționale ale clinicii se duc în partea asta de marketing, cei șapte oameni și tot ce faceți?
Alexandra Mircea: Undeva la 20. 10% este doar suma care se investește în partea de ads și creare de conținut, dar mai este și echipa care știi că sunt oameni buni și întotdeauna oamenii buni trebuie foarte bine, oamenii trebuie bine plătiți ca să îi ți aproape și ca să își dea silința, undeva la 20-25% se duc costurile.
Dr. Mihail: Ok și mă gândesc că tu ești cumva, ești un etalon. Dincolo de faptul că ești medic, ești un etalon, cred eu, pentru oricine vrea să-și pornească un business sau are un business și vrea să ajungă la cât mai mulți oameni. Adică felul în care ați făcut-o voi, până la urmă, ăsta a fost rezultatul. Ați ajuns la super mulți oameni cu business-ul vostru și nu cred că există om în România care nu a auzit de clinica ta de stomatologie și atunci când stai și te gândești, bă, dar unde să mă duc să îmi fac o plombă sau să îmi pun un aparat dentar sau așa, cumva ești mai predispus să zici, ah, hai să caut Dentalist pentru că te-au văzut pe tine oamenii.
Alexandra Mircea: Doctorița aia în portocaliu, așa știe lumea.
Dr. Mihail: Exact și mă gândesc, ai povestit cum ai, ați făcut totul singure. Ce i-ai sfătui pe oamenii care au un business în momentul de față și nu știu cum să-l promoveze, nu știu cum să-l facă. Sau ce ai face tu dacă te-ai afla acum în 2024 cu toată concurența de acum, ce ai începe să faci dacă ai avea un business, habar n-am de termopane, adică ai găsi la fel de multe subiecte de cum se pun prost termopanele, cum e bine să le pui, cum e bine să le deschizi și așa mai departe.
Alexandra Mircea: Pentru mine a fost foarte importantă experiența tuturor pacienților și practic așa am și început. Am văzut că pacienții, oamenii, întreabă același lucru la dentist și inițial m-am gândit, ok, aș putea să micșorez eu timpul de consultație, ca medic și aș putea să răspund acestor întrebări oamenilor care sunt peste tot, că sigur dacă pacienții pe care îi văd eu, un număr mic de oameni au majoritatea același întrebări, cu siguranță există subiecte care nu sunt atinse, există neclarități despre subiectele respective. Și am început să creez content în prima fază static, erau doar postări informative pe Instagram prima dată și mi-am creat un site singură. A fost o aventură pentru că întotdeauna când vine vorba de un site, dai unui băiat de la IT care se ocupă și am zis, ok, hai să văd eu cum se face lucrul ăsta, eram oricum plecată din țară și pentru că nu eram hands-on, nu puteam lucra la pacient, am spus să make the most of my time și m-am documentat cum să fac un site și în general m-am învățat să mă uit peste tot pe YouTube sau să citesc tutoriale, cum să fac să îmi cresc.
Dr. Mihail: Și cât timp îți lua asta, adică în același timp lucrai?
Alexandra Mircea: Lucram, da, dar ce spun, adică partea de făcut site-ul a fost într-o perioadă când eu nu am fost în țară și pentru că nu puteam lucra la pacient, m-am concentrat pe lucrul ăsta ca să nu stau degeaba. Facea parte din dezvoltarea mea personală la care lucram cât eu nu eram în țară. Și m-am făcut site-ul, am făcut Instagram și în 2020 am apărut, bine, TikTok-ul a apărut cam prin 2019 la noi mai mult, în țară, am fost în ultima vacanță înainte de clinică în 2019 spre 2020, am văzut la mare toate fetițele dansau și am zis hopa, stai că se întâmplă ceva.
Dr. Mihail: Toate dansau, nu mi-a venit să cred. Își puneau telefonul undeva și dansau toate. Asta unde, în România?
Alexandra Mircea: Nu, eram în Republica Dominicană. Și am zis ok, stai că se întâmplă ceva, ne-am întors în țară, se întâmpla deja, aveam spațiul, spațiul se aranja în timp ce eu vedeam lucrurile astea și am spus ok, trebuie să mă apuc să intru pe platforma asta, o să fie huge și așa am intrat practic pe TikTok. Și ce a funcționat pentru mine a fost că am fost foarte consistent, adică am avut grijă și am fost conștincioasă să postez regulat, exact cum am citit peste tot pe internet că se recomandă. Dacă te apuci de ceva, fă-l bine. Nu poți să postezi în fiecare zi, nu-i nicio problemă. Postează o dată pe săptămână, dar postează o dată pe săptămână, algoritmului îi place lucrul ăsta și ne-am inspirat foarte mult din tot, apropo de ce îmi povesteai cu termopanele, sunt sigur că clienții oamenilor care vând termopane au aceleași probleme. Și eu m-am inspirat din problemele cu care veneau pacienții mei sau situații amuzante din cabinet pe care le reproduceam pe canalele de socializare. Și așa oamenii s-au regăsit în ceea ce povesteam, ceea ce arătam, ce filmam și ne-au urmărit.
Dr. Mihail: Și cumva e contraintuitiv pentru că te gândești, băi, e o platformă pe care toată lumea dansează, ce să fac, să dansez și eu? Și, adică probabil că primul gând ăsta e, să dansezi și tu.
Alexandra Mircea: A fost foarte challenging pentru că nu puteam să fac lucrul ăsta. Practic, trebuia să fiu o integră și un medic care să inspire încredere, pe de altă parte eu ce îmi doream era să se relaxeze lumea și să piardă frica de dentist, să înțeleagă că suntem și noi umani și avem niște pacienți cu care vorbim ca și cum am vorbi cu familia noastră și ne dorim să le facem bine. Și încet, încet, senzația mea a fost că s-au relaxat și asta a fost și din feedback-ul din comunitate, mesajele și comentariile pe care le-am primit, mulțumesc datorită ție am scăpat de frica de dentist, mă simt mult mai bine acum, știu că o să mă fac medic stomatolog. Și atunci am înțeles că am reușit să schimb un pic felul în care se transmite mesajul și să-i fac să fie mai relaxați.
Dr. Mihail: Auzi, dar eu am fost la tine la cabinet atunci când… Noi ne-am cunoscut prima dată prin Remus, producătorul de la Medicool. Acum foarte mult timp când… La sezonul 1 de fapt. Și am fost la tine la cabinet și mi-a plăcut super mult că ai un ecran deasupra scaunului ca pacientul atunci când lucrezi la el să se poată uita la Netflix sau la orice vrea el. Ceea ce mi s-a părut genial, dar efectiv de atunci nu am găsit la niciun alt cabinet asta, adică…
Alexandra Mircea: Pentru mine a fost un focus pe experiența pacientului. Eu am terminat în 2011 facultatea la București, am făcut un rezidențiat de 3 ani de zile pe vremea când erau 6 persoane pe loc la rezidențiat și când am terminat am început colaborarea în diverse clinici din București. Și am spus ok, uite, lucrul ăsta îmi place la clinica asta, lucrul ăsta îmi place la clinica asta. Aici îmi place așa…
Dr. Mihail: Ai lucrat la mai multe clinici?
Alexandra Mircea: Am lucrat la mai multe clinici.
Dr. Mihail: Dar părinții tăi sunt stomatologi.
Alexandra Mircea: Da, sunt stomatologi dar nu m-am întors la Câmpina pentru că era varianta ușoară. Și eu mi-am dorit foarte mult să fac performanță aici. Mi-am găsit singură job pentru că am observat că lumea încearcă cumva să găsească o justificare pentru succesul cuiva. A, părinții sunt stomatologi, gata. Și atunci cred că am făcut un scop în toată viața să demonstrez că se poate, da, părinții stomatologi au fost minunati și sunt recunoscătoare pentru tot startul pe care mi l-au dat, dar am muncit de mi-a ieșit pe ochi ca să ajung aici. Și am lucrat, am colaborat cu mai multe clinici din București și mi-am luat informații de acolo și erau lucruri care îmi plăceau în fiecare parte, dar nu erau toate lucrurile în aceeași clinică. Și am spus ok, uite, mie mi se pare importantă experiența pacientului, foarte importantă. Am văzut că oamenii erau foarte stresați și majoritatea au avut experiențe neplăcute în trecut și erau super anxioși. Și am studiat ce trebuie să fac ca să fac mediul mai prietenos așa încât pacientul să nu simtă că vine la dentist. De acolo, televizoarele în tavan, scaunele cu o tapițerie super moale, să se afunde în ele.
Dr. Mihail: Le-ai găsit undeva, ai mai văzut undeva asta, ecranele în tavan?
Alexandra Mircea: Nu, am pus noi, am mers, am căutat variante de poziționare a televizoarelor, m-am atârnat de ele ca să fiu sigură că nu e nicio problemă.
Dr. Mihail: Deci asta ziceam, cine are cabinet stomatologic, puneți-vă în tavan un ecran. Adică te duci și îți face cu o freză și una e să te uiți în tavan și să te concentrezi la durerea aia, alta e să poți să fii distras de ceva.
Alexandra Mircea: Pacienții râd în timp ce le lucrăm, e foarte, e foarte tare. Își pun comedy box sau își pun, cum îi spune, filme, stand-up.
Dr. Mihail: Și au căști?
Alexandra Mircea: Nu, putem da televizorul tare, au subtitrate toate, adică nu e o problemă.
Dr. Mihail: Ok, ai zis că ai cei doi părinți stomatologi, așa înțelegem și succesul tău, practic că ăsta e…
Alexandra Mircea: Da, pot să plec acum.
Dr. Mihail: Dar știi ce am observat și înclusiv la, și în facultate și în rezidențiat. Am avut câțiva colegi, cumva tipologia omului de succes, am văzut că are cumva două valențe. Fie, bine, sunt cumva două extreme, dar fie vorbim despre oameni care pleacă, cumva sunt născuți în provincie, undeva la țară, într-un sat, într-o comună, n-au acces ușor la educație, părinții sunt, n-au posibilități financiare, dar totuși îi ajută să plece la facultate, să le trimit pachet cu mâncare. Și oamenii o duc foarte greu și pentru că o duc foarte greu, cumva sunt motivați să își depășească condiția și să sară peste mai multe nivele și să ajungă foarte sus. Și sunt foarte mulți doctori super de succes, foarte mulți profesori super deștepti, super smart care pleacă de la părinți care lucrau câmpul și ajung profesori cu…
Alexandra Mircea: Ei și-au dorit să fie diferiți și să reușească în viață, de fapt.
Dr. Mihail: Adică nu că au ajuns la oraș și au un job bun, sunt top în ceea ce fac, dar există și această tipologie care au părinți de succes, în special poate el e medic și are părinte, nu știu ceva, profesori pe la o universitate și din dorința de a demonstra că el face pe cont propriu și că tatăl lui nu îl ajută cu nimic, că el… Adică au acest complex că toată viața, toată lumea le-a zis, a, păi da, tu ești fiul lui domn’ profesor, normal că o să ai post. Mamă și pleacă în alte orașe, în alte județe, se zbată acolo, ajung acolo profesori pe cont propriu, știi? Și sunt, mamă, deci asta este fitilul de la butoiul de pulbere să le… Ai aprins fitilul dacă îi zici apăi, dar tatăl tău e profesor, știi, normal.
Alexandra Mircea: A, cu părinții stomatologi, da, sigur, gata.
Dr. Mihail: Dar apropo de asta, zi-mi cum te-ai decis să-ți deschizi. Ok, ai fost pe la tot felul de clinici unde ai lucrat și ai prins experiență și cum te-ai decis să deschizi propria clinică? Dar e ceva de la sine înțeles, ca stomatolog?
Alexandra Mircea: Nu, nu, și am acum colegi care lucrează la mine la clinică și mi-au zis, doamne, niciodată n-aș vrea să fac ce faci tu. Pentru că este o… foarte multă responsabilitate și bătaie de cap să administrezi o clinică. Au început să plece foarte mulți din prietenii mei în afară, din varii motive, pentru că nu găseau ce își doreau, pentru că mulți medici, și asta vreau să-mi spui și tu ulterior.
Dr. Mihail: Dar și stomatologi pleacă afară?
Alexandra Mircea: Și stomatologi, o grămadă.
Dr. Mihail: Pentru că înțeleg, medicii generaliști pleacă afară pentru că unul la mână sunt salariile mici, chiar dacă au fost crescute de ceva timp, sunt relativ mici față de ce poți să obții afară și condițiile de lucru în spitale sunt foarte proaste, chiar foarte proaste. Și atunci, da, pleci la un salariu un pic mai mare și cu condiții mult mai bune unde poți să-ți faci treaba super bine. Adică ăsta e motivul pentru care pleacă medicii generaliști, stomatologii de ce pleacă?
Alexandra Mircea: Pentru că nu și-au găsit o clinică sau un loc unde să primească suficient pacienți, pentru că sunt limitați în ceea ce privește aparatura, materialele, orice și…
Dr. Mihail: Chiar și în privat?
Alexandra Mircea: Da, se întâmplă. Și se zbat să aducă singuri pacienți, dar nu mi se pare că poți să petreci atât de mult timp la scaun și să faci și social media, n-ai cum, real. Adică, trebuie să găsești o balanță între lucrurile astea. Și atunci poate că e mai ușor, mulți dintre ei pleacă în zone, uite am mulți colegi care au plecat în Franța, de exemplu, acolo când se cumpără cabinetul, se cumpără toți pacienții care aparțin de cabinetul respectiv.
Dr. Mihail: E ca aici la medicul de familie, da. Dar sunt decontate serviciile de stomatologie?
Alexandra Mircea: În foarte multe țări sunt decontate serviciile de stomatologie și poate sunt decontate parțial, dacă nu total.
Dr. Mihail: Aha, ok. Și atunci, cumva, nu știu, e o chestie atât de normală, mi se pare atât de…
Alexandra Mircea: E o chestie normală, da.
Dr. Mihail: Mi se pare un pic și citesc asta și în comentariile oamenilor care se uită la alte podcasturi pe care le-am avut cu medici stomatologi și cumva așa este, știi?
Alexandra Mircea: Mi-aș dori foarte mult să se ajungă și aici, la lucrul ăsta ca să putem ajuta cât mai mulți oameni.
Dr. Mihail: Cum facem asta? Pentru că, până la urmă, de ce avem nevoie? Că avem infrastructură, avem cabinete, ce ne trebuie este un…
Alexandra Mircea: Fonduri, probabil.
Dr. Mihail: Cum?
Alexandra Mircea: Fonduri alocate pe aceste poziții.
Dr. Mihail: Fonduri alocate pe bune, adică în momentul în care eu, de exemplu, nu știu, am medic de familie și plătesc, cotizez la stat din salariul meu sau din venitul meu, plătesc taxe, eu prin asigurarea mea am un buget pe care îl pot folosi la medicul stomatolog și doar îmi aleg cabinetul, mă duc la tine și am, de exemplu, într-un an, un buget de 1000 de euro și în banii ăia tu poți să-mi faci detartraj, plombe, whatever. Și e ok, dacă vreau să-mi pun Invisalign în loc să-mi pun aparat din ăla de pe vremuri…
Alexandra Mircea: Acoperi tu.
Dr. Mihail: Acoperi eu, da. Sau măcar o parte din bani să fie acoperiți de casă. Și e incredibil că nu avem asta, cu toate că aflu din ce în ce mai des că sănătatea asta orală ține de toată sănătatea. Adică dacă n-am dinții bine curățați, dacă n-am făcut detartraj și așa, pot să fac Alzheimer, înțeleg, pot să fac diabet mai repede, pot să fac boală la inimă, inflamații și toate nenorocirile. Adică ține de sănătatea noastră generală.
Alexandra Mircea: Boala parodontală, de exemplu, susține o inflamație constantă care se simte, se resimte în tot corpul. E ca o bubă, e ca și cum ai umbla cu o bubă care nu se închide pe…
Dr. Mihail: Pe care o zgârii tot timpul, exact, da. Păi și care e treaba? Sau ce trebuie să facem ca să avem aceste servicii stomatologice? Că e ceva ce nu e, știi, nu e ceva… Cumva multe lucruri sunt lipsă în România, da? Dar dacă ne uităm, nu știu, la lipsa infrastructurii pentru oamenii cu dizabilități, te gândești, băi, da, se ajunge greu acolo pentru că nu sunt atât de mulți oameni cu… Adică sunt mulți, atenție, sunt mulți, dar nu suntem toți.
Alexandra Mircea: Da, am înțeles, procentual.
Dr. Mihail: Procentual, da? Procentual e un procent acolo mai mic decât majoritar, da? Și atunci, ok, la oamenii aceia nu ajung resurse ca să facă infrastructura pentru oamenii cu dizabilități, cu toate că și acolo ar trebui să luptăm. Dar dinți avem cu toții. Și de ce nu se face și cum trebuie să facem, de fapt?
Alexandra Mircea: Cred că o să se facă niște demersuri la Colegiul Medicilor în curând, pentru că s-a și schimbat conducerea și sunt oameni care sunt foarte implicați și probabil că discuțiile lor cu Ministerul Sănătății o să ducă la mărirea fondului pentru tratamente medicale și a cabinetelor care au contract cu casa de asigurări, pentru că acum este un număr foarte limitat de cabinete care au lucrul ăsta.
Dr. Mihail: Care nu acoperă, bănuiesc, nici…
Alexandra Mircea: Nu, sunt foarte puține. Spre deosebire de ce se întâmplă în alte țări, unde într-adevăr cred că sunt oameni cu asigurări diferite, dar noi primim la clinică pacienți cu asigurări din alte țări care vin, fie completăm noi niște formulare și le trimitem, fie își plătesc ei și după cu formulare pe care le-am completat noi ei se duc și își decontează sumele de la casa de asigurări din țara respectivă.
Dr. Mihail: Da, adică mi se pare foarte ciudat.
Alexandra Mircea: Ne dorim foarte mult să se întâmple lucrul ăsta, pentru că stomatologia este scumpă. Adică nimeni, știi cum, am mai văzut mesaje pe celelalte podcast-uri în care oamenii, din nou îi înțeleg și pe bună dreptate spun, da, nenorociților, voi numai pentru bani lucrați.
Dr. Mihail: Oricine lucrează pentru bani, inclusiv medicul la care mergi la spitalul de stat, lucrează pentru bani. Banii pe care îi primește medicul de familie, medicul gastroenterolog de la spital unde nu plătești nimic, primește bani și el. Și el lucrează pentru bani, doar că banii ăia vin de la stat, pentru că statul oprește din taxe bani pentru acele salarii, pentru acele fire de sutură și așa mai departe. Toată lumea lucrează pentru bani. Problema aici este că banii pe care îi primește stomatologul, trebuie să vină doar din buzunarul pacientului și statul nu-l ajută cu nimic. Și atunci, da, nimeni nu o să te trateze pe gratis, că nu e treaba nimănui să te trateze pe gratis. Statul trebuie să plătească pentru tratamentul tău, așa că oamenii îi înțeleg când zic băi, n-am dinți în gură, dar mă costă o avere să-mi fac dinții și rămân fără dinți și mi i-am pierdut pentru că nu mi-a plătit nimeni detatrajul și nu am avut bani, dar oamenii aceia trebuie să se îndrepte nu spre medicii stomatologi care îți iau bani, ci către stat care nu decontează nimic.
Alexandra Mircea: Sunt cabinete școlare sau ar trebui să fie cabinete școlare pentru fiecare liceu, școală unde să se facă tratamente gratuite până la 18 ani. Dacă pornești cu o bază, există, dar nu am atât de multe informații câte sunt, dar ar trebui să fie. Știu că la un moment dat era o discuție dintre niște colegi medici care lucrau acolo, deci există.
Dr. Mihail: Cred că sunt, eu cred că știu ce zici, probabil că sunt un fel de asociații care fac voluntariat prin rotație, nu?
Alexandra Mircea: Nu, sunt plătiți de stat, adică sunt în interiorul liceelor.
Dr. Mihail: Asta e ceva de curând că noi nu am avut?
Alexandra Mircea: Știu că sunt mișcări, proiecte prin care vor să investească mai mult în cabinetele acestea de care aparțin tinerii ca să poată beneficia de lucrurile astea. Eu sunt conștientă că tratamentele stomatologice sunt scumpe, dar ce mi se mai pare foarte important este ca pacienții, oamenii să vină o dată la șase luni la un control. Pentru că dacă nu merg acum, nu merg la anul, nu merg peste doi ani pentru că da, știu că am o problemă, problema aia se va agrava clar și atunci costurile cresc exponențial dacă tu mai stai încă câțiva ani. Dacă vii, faci un control, încerci să repari puțin, câte puțin, va fi mult mai ok atât din punct de vedere al costurilor cât și din punct de vedere al disconfortului, al vizitelor pe care le faci.
Dr. Mihail: Cât costă un control de ăsta cu datartraj și atât?
Alexandra Mircea: Prețurile variază de la clinică. De la clinică, din oraș în oraș, cred că 300 de lei. 300-400 de lei tot, control, detartraj, periaj, air flow. Fiecare medic lucrează diferit, costurile variază de la sat, la București, că știm că Bucureștiul are un PIB ceva mai mare decât Bulgaria și alte țări din Europa și atunci sunt mai mari costurile și pentru că toate sunt mai scumpe.
Dr. Mihail: 300 de lei la șase luni înseamnă, cred că trebuie să dai 50 de lei pe dinți pe lună, cam așa ar fi costul. Adică dai 50 de lei pe dinți, înseamnă cam cât? Un leu, 70 de bani pe zi pe dinți, ca să-i ai sănătoși, ca să te iei ca o asigurare, ca să nu plătești mult mai mult. Adică înțeleg complet că li s-au deteriorat dinții, dar dacă investesc puțin câte puțin și nu-și pierd speranța, își găsesc pe cineva care îi ajută și care începe încet, încet să lucreze în funcție de lucrul cel mai grav, ca să-ți salveze dinții, atunci cu siguranță va fi bine.
Alexandra Mircea: Ai observat vreo diferență de la generație la generație, adică generația asta Z vin mai des la stomatolog, se îngrijesc mai mult de ei față de noi?
Dr. Mihail: Pacienții pe care îi am eu și pe care îi văd eu și tinerii cu care mă întâlnesc prin prisma platformelor de social media sunt mult mai preocupați de sănătatea dinților. Nu le e frică, ceea ce e foarte fain. Și nu e chinuit nimeni cu seringi din metal. Și le place foarte mult aparatul dentar acela fix cu culori, cu elastice colorate și mă bucur foarte mult că e această modă pentru că e o modă a sănătății.
Alexandra Mircea: Eu de exemplu port aparat doar noaptea.
Dr. Mihail: O să mă fac că n-am auzit asta.
Alexandra Mircea: Și asta îmi zice și doctorul. Exista asta. Da, deci doctorul este acela care merg eu, tot mă ceartă, dar l-am uitat acum de exemplu, l-am purtat noaptea asta, îmi face niște gutiere.
Dr. Mihail: Să știi că te-am mai auzit la un podcast că ai spus nu-l port acum, dar îl port noaptea. Nu există așa ceva!
Alexandra Mircea: Dar îmi face rău că se duce, că practic mi le modifică, se duce…
Dr. Mihail: Nu apucă să-și facă mișcarea completă.
Alexandra Mircea: O face completă, că dimineața când mă trezesc îl dau jos foarte ușor, adică se dă jos de la sine și dinții sunt aliniați conform aparatului.
Dr. Mihail: Și seara dinții se mișcă repede înapoi.
Alexandra Mircea: Se mișcă repede înapoi, da. Da, pentru că se… Dar îmi face rău că îi mișc și tot așa dus-întors?
Dr. Mihail: Păi se debusolează procesele de osteoliză, domnul doctor, nu? Adică chiar se debusolează? Adică se debusolează. Adică crezi că ar trebui să-mi pun aparat de ăla?
Alexandra Mircea: Nu, cred că ar trebui să porți gutierele tot timpul. Că le ai, nu?
Dr. Mihail: Da, e foarte greu când știi că poți să le dai jos, le dai jos și uiți de ele și mi le pun doar…
Alexandra Mircea: Eu o să reintru în acest tratament cu Invisalign în două săptămâni și o să îți dau un feedback să-ți spun cât de bine mă țin de tratament sau nu.
Dr. Mihail: Ah, dar de ce reintri în…
Alexandra Mircea: Pentru că am un contact incorect între dinți care îmi strică mușcătura.
Dr. Mihail: Aha. Păi nu l-ai mai purtat o dată?
Alexandra Mircea: L-am purat acum 10 ani și dinții se mișcă tot timpul pe perioada vieții și este important să tot verifici contactele, dar cum am fost într-o nebunie și în tot timpul ăsta și am lucrat în clinică, m-au preocupat mai puțin dinții mei din păcate, m-au preocupat mai mult dinții altora.
Dr. Mihail: Dar sunt super mișto dinții tăi.
Alexandra Mircea: Mulțumesc frumos!
Dr. Mihail: Cât de făcuți sunt? Adică sunt așa, așa te-ai născut cu ei?
Alexandra Mircea: Așa m-am născut cu ei. Sunt făcuți cu un aparat acum nouă ani de zile, pe care l-am purtat pentru șase luni de zile, dar după cum spuneam, dinții se tot mișcă și atunci acum am ajuns în momentul în care pun aparatul pentru sănătate, nu pentru frumusețe și asta e important să înțeleagă și pacienții noștri că unele lucruri se fac pentru sănătate și nu pentru frumusețe.
Dr. Mihail: Da și în special aparat, adică cred că frumusețea la aparat este un bonus, la fel cum frumusețea în urma sportului este un bonus, adică lumea deja știe că sport faci că să te simți bine, să fii sănătos, whatever, cumva că arăți mai bine vina la pachet. La fel și la aparat. Dar ți albești, dinții?
Alexandra Mircea: Mi-am albit la un moment dat acum de mult. Am structură dentară prietenoasă și cu o culoare mai bună și merg într-adevăr periodic la airflow care îmi depărtează petele de pe suprafața dinților.
Dr. Mihail: Ce zici de tehnicile astea de albiti dinți pe care le poți comanda acasă și te le pui tot așa cu niște gătuiere?
Alexandra Mircea: Sunt un fan albitului dinților la cabinet.
Dr. Mihail: Păi e logic, dacă ai cabinet, ăia care nu au cabinet ce fac?
Alexandra Mircea: Păi da, da, ce se întâmplă? De cele mai multe ori în momentul în care pui plasturii ăia pe dinți sau pui substanța în gutiere și îți scrie pe indicații să le ții o oră, tu ții două că vrei să se albească puțin mai tare.
Dr. Mihail: Da, probabil că da.
Alexandra Mircea: Sigur și mai e afectat încet, încet și gingia. Pentru că peroxidul ăla pârlește gingia, e o senzație de arsură după ce ai folosit gătierele sau benzile și atunci dacă se întâmplă lucrurile astea în cabinet, gingia este protejată cu o barieră gingivală, medicul verifică cât stai exact, ai timer la aparatul care albește și stai doar cât este necesar, se îndepărtează substanța de albire, se pune un strat nou, adică e foarte controlat. Primești indicații de la medicul tău dentist cum să îți îngrijești dinții proaspăt albiți și aș zice că rezultatul e ceva mai fain.
Dr. Mihail: Ok, deci să nu le folosim pe alea de…
Alexandra Mircea: Eu personal prefer albirea în cabinet.
Dr. Mihail: Dacă le faci în cabinet, nu-ți, totuși, peroxidul ăla nu îți lezează un pic din smalț?
Alexandra Mircea: Nu, ce face peroxidul, chimic vorbind, strică legăturile bacteriilor cromogene sau toate particulele lor cromogene cu smalțul.
Dr. Mihail: Și nu strică smaltul un pic?
Alexandra Mircea: Nu, se tăie legăturile alea chimic, se elimină bacteriile și toate substanțele care au colorat dinții și rămâne smalțul curat.
Dr. Mihail: Ah, adică tu practic readuci culoarea naturală a smaltului, nu-i albești.
Alexandra Mircea: Nu, asta se întâmplă. Se rup legăturile dintre toate lucrurile care colorază dinții.
Dr. Mihail: Și de ce pișcă? Că pe mine mă pișcă rău, adică nu pot să stau mai mult de 5 minute cu peroxidul ăla. 3 minute și mă ridic pe scaun.
Alexandra Mircea: Nervul are niște prelungiri care merg în dentină, prima substanță care acoperă dintele și câteodată pot ajunge prelungirile respective și către smalt. Aia e sensibilitatea dentară, pe care o avem în mod diferit și eu am această sensibilitate, pentru că prelungirile mele nervoase sunt ceva mai lungi. Poți să faci cu o substanță care are o concentrație mai mică și nu se întâmplă asta, nu te pișcă.
Dr. Mihail: Exact așa m-a mai mințit cineva și tot m-a pișcat. Da?
Alexandra Mircea: Eu am încercat cu o concentrație mai mică, dar foarte mică și pentru mine a fost ok.
Dr. Mihail: Bine, păi poate vin la tine la albit.
Alexandra Mircea: Te aștept. După ce termin cu aparatul.
Dr. Mihail: Verificăm să știi. Dar stai așa că am făcut o… Am făcut un salt. Eu îți spuneam de ce am deschis clinică și îți spuneam că foarte multe dintre prietenele mele au plecat și mi-am dorit să nu mai plece și să rămână aici și dacă pot eu să le ofer tot ce au nevoie ca să-și desfășoare activitatea stomatologică în felul în care doresc ele la performanță. Am o prietenă din liceu, din facultate care e cu mine în cabinet și e omul meu de bază și mă bucur foarte mult că ea a rămas. Și toți medicii care au venit, au venit la clinică și au aparatura pe care și-o doresc microscop performant, scanere, toată lumea lucrează la lupe la noi la clinică pentru că e important ca medicul să fie fericit și mulțumit cu manopera pe care o face pentru că și pacientul o să fie mulțumit dacă medicul e fericit cu ce a făcut.
Alexandra Mircea: Ok, tare. Deci așa te-ai deschis să deschizi și ai zis că ai deschis cabinetul în 2020?
Dr. Mihail: Da.
Alexandra Mircea: În pandemie. Cum a fost?
Dr. Mihail: Interesant. Adică ai deschis cabinetul și ai început să lucrezi în combinezon direct sau cum?
Alexandra Mircea: Da. A fost, am decis în 2019 spre sfinalul anului, în decembrie, să deschid și am găsit spațiul, l-am renovat. Era pregătită să deschid în aprilie și în martie la început a venit lockdown-ul, ne-am închis cu toți în case și m-am bucurat de timpul ăla că am putut să pregătesc mai bine deschiderea clinicii. Pentru că fiind medic și fiind tot timpul foarte hands-on la pacient, n-am avut timp să mă gândesc că am nevoie și de niște skills manageriale ca să conduc o clinică stomatologică. Și în pandemie dădeam cu mopul, pentru că trebuia să fie foarte curat tot timpul și ascultam clipuri despre management de clinică, cum se întâmplă cu contabilitatea, cum îți aduci oameni, asta a făcut eu în pandemie.
Dr. Mihail: Deci ai stat și ai învățat, ești un fel de autodidact, dar ai stat și ai învățat și ai ascultat.
Alexandra Mircea: Și asta și am mai făcut un lucru foarte bun în timpul pandemiei, am sunat foarte mulți medici dentiști pe care îi știam sau pe care i-am cunoscut sunând și asistente și oameni care au fost relaționați cu partea de stomatologie și am întrebat ce își doresc într-o clinică stomatologică, ce apreciază ei într-o clinică stomatologică și am făcut o sumă, lucruri pe care le-am implementat la mine în clinică. Și a ajutat foarte mult asta.
Dr. Mihail: Ok, i-ai întrebat ce își doresc ei de la clinică.
Alexandra Mircea: Da, ce apreciază, ce apreciază. Am primit întrebări să fie un geam în cabinet, nu m-am putut gândi că nu există geam în cabinet, dar da, poate să nu existe lumină în cabinet, știi? Și așa am aflat foarte multe lucruri și m-a ajutat foarte mult și este acest management al clinicii și strategiile de creștere sunt lucruri pe care le-am dobândit în timp și am fost și la Harvard și la Berkeley și am făcut cursuri ca să învăț un pic mai mult despre cum să mă port cu echipa, cum să…
Dr. Mihail: A, serios, te-ai dus la cursuri? Le-ai făcut online sau te-ai dus fizic?
Alexandra Mircea: Nu, m-am dus fizic. Am făcut și online, am făcut și fizic în state, am fost.
Dr. Mihail: Ai, te-ai dus în state? Wow, ok. La Boston pentru Harvard cât și pe partea cealaltă la Berkeley în California.
Alexandra Mircea: Ce tare, și acolo ce e? Sunt cursuri sau ce?
Dr. Mihail: Sunt module pe care ți le alegi, sunt ani, poți să-ți faci mai multe module de leadership și executive ca să înveți cum să conduci un business și sunt mai multe module la care participi.
Alexandra Mircea: Și cât durează?
Dr. Mihail: Cam o săptămână modulul și poți să mergi de câte ori ai nevoie, fel de fel de cursuri pe care ți le alegi, le plătești și faci parte din acest program de executive learning.
Alexandra Mircea: Simți că te-au ajutat să îți crești clinica?
Dr. Mihail: M-au așteptat foarte mult să, nu știu dacă, să cresc clinica asta a fost implicit, dar m-au ajutat pe mine să înțeleg ce înseamnă să conduci oameni, pentru că…
Alexandra Mircea: Dă-mi niște exemple, adică ce ai învățat acolo, de a fost…
Dr. Mihail: Să fiu foarte atentă, erau lucruri pe care nu le știam, eu am fost medic doar. Și aici vreau să discutăm după aceea că și tu doar de la medic ai ajuns în alte domenii unde îți trebuie alte skill-uri. Nu știam cum să îmi ascult echipele, cum să mi le motivez, cum să stau să identific lucruri care îi place cel mai mult fiecărui angajat, să îi dau timp, să-l ajut să înflorească. Nu m-am gândit, eu dinți am facut și atunci sunt oameni care fac facultăți întregi ca să poată face management de business-uri, n-am avut asta și atunci am încercat să fur un pic câte un curs pe aici, pe acolo și să reușesc să învăț.
Alexandra Mircea: Dă-mi un exemplu, adică ceea ce spui pare cumva ceva ce poți să înveți de-al lungul timpului, să-ți asculți oamenii, să-i apreciezi, să-i lauzi, ceva, nu știu, dacă îți aduci aminte de ceva ce ai învățat, ceva o tehnică sau ceva ce ți s-a părut contraintuitiv sau ceva ce credeai că se face într-un fel cu echipa și ai învățat la acel modul că e altfel.
Dr. Mihail: Nu știu dacă aș putea să pun degetul pe ceva, cred că au fost mai multe lucruri care m-au făcut în omul care sunt astăzi, să fiu mult mai relaxată, mai calmă, să înțeleg. Am ședințe la fiecare șase luni cu fiecare membru al echipei în care povestim orice, sunt foarte atentă la ce le place fiecăruia dintre ei și astea sunt și informații pe care mi le iau din aceste ședințe pe care le fac constant, dar și când mă întâlnesc cu ei ca să văd, ok, omul ăsta a venit inițial ca și asistent la mine, dar nu își mai dorește să facă asta, vrea să fac altceva, la ce se pricepe, care skills-urile are mai dezvoltate, îi place să vorbească cu oamenii sau îi place să stea în spate, să facă lucruri de birou. Și e important să stai, să îți dai timp și să înțelegi că e important să îți dai timp, să observi lucrurile astea pentru ca echipa să înflorească alături de tine. Pentru că da, eu sunt un om, dar am în spatele meu 53 de oameni la clinică, toți în spate ca având același scop și chestia asta cu cultura organizațională e un cuvânt frumos, dar trebuie să muncești o grămadă la cultura organizațională ca toți să gândească același lucru și să înțeleagă că avem același scop, să facem pacientul să se simtă ca într-o vizită, ca la prieteni la dentist. Și toată lumea participă la lucrul ăsta, adică de la colegele mele de la recepție care îți răspund zâmbind sau după ce ai terminat tratamentul, te întreabă, da și cum v-ați simțit, cum a fost să te scoată din ritmul ăla de mers la medic, la asistente care sunt foarte conștincioase și atente cu tine în timp ce ești la scaun, de medic nu mai vorbesc că e deschis și trebuie să explice pacientului, avem tablete și toată aparatura ca omul să înțeleagă, dacă își dorește, ce se întâmplă în dintele lui. Și restul, și doamnele care ne ajută să ținem clinica curată și ele înțeleg că trebuie să fie într-un fel ca oamenii să se simtă bine, deci toată lumea a înțeles asta.
Alexandra Mircea: Și cum îi faci să înțeleagă sau să fie toți în aceeași direcție, faci ședințe cu ei, faci ședințe cu toată lumea?
Dr. Mihail: Fac ședințe cu toată lumea și fac ședințe cu ei pe categorii, adică recepția, ședință, asistentele, ședință, medicii, cu medicii, de exemplu am ședințe săptămânale în care discutăm cazurile pacienților. Și este felul în care eu încerc să știu aproape tot ce se întâmplă în clinică, nu pot chiar tot, dar sunt destul de atentă la lucrurile astea din punct de vedere medical.
Alexandra Mircea: Păi și asta îți cam ocupă o mare parte din timp, nu? Să faci și management.
Dr. Mihail: Da, pentru că am ajutoare, clar, sunt niște oameni extraordinari care mă ajută toți angajații și Adrian și Lorena în mod special. Lorena se ocupă de partea de echipă foarte mult și Adrian pe partea de rapoarte. Eu a trebuit anul ăsta să fac un Excel pentru că mi-am dorit. Până acum am avut, adică știam toate datele și tot ce se întâmplă în clinică cu ajutorul Excel-urilor pe care mi le dădea Adrian și știam ce se întâmplă. Și e importanța oamenii care să mă ajute, deci nu am fost doar eu, dar într-adevăr când ei mă ajută cu partea de echipă sau partea de raportare, eu petrec timp să pot să fac strategie și să am viziune pentru ce vrem să facem pe viitor sau și ce am făcut până acum, că așa au funcționat lucrurile. Ei doi au fost lângă mine de la început.
Alexandra Mircea: E super interesant ce faci și adică mie mi-e interesant să aud lucrurile astea pentru că când te uiți doar de afară, știi, zici, uite, face TikTok despre dinți și a crescut ditamai clinică.
Dr. Mihail: Și face TikTok că n-are pacienți sau mai știu eu ce, dar a fost gândită în așa fel încât să trebuiască să văd mai puțin pacienți, de îndata ce m-am apucat să fac social media și să mă implic în această…
Alexandra Mircea: A fost gândită sau a venit de la sine, adică a venit pas cu pas de la sine?
Dr. Mihail: A fost gândită în sensul că am văzut că e nevoie de informație. Cred că există anumite talente cu care ne naștem sau pe care le dobândim de-a lungul timpului, lucruri pe care simți că le poți perfecționa, lucruri la care simți că efortul tău participă direct la creștere, la progres, devii din ce în ce mai bun și ai acest soi of mastery, știi? Faptul că te pricepi mai bine.
Alexandra Mircea: Da, e cumva… Trebuie să devii tot mai bun la ceva.
Dr. Mihail: Tot mai bun până la… Cumva pragul de sus este să fii maestru în acel lucru și simți că încolo, în direcția, mergi. Nu vreau să zic că sunt maestru în ceva, dar cumva simți că poți să perfecționezi încontinuu un anumit lucru și în zona asta de comunicare, pe tot ce înseamnă imagine, tot ce înseamnă fel de a povesti ceva, de a înțelege un material și a-l explica, de a face o emisiune, de unghi în care stă mai bine, ca să transmiți o informație mai bună, în tot ce înseamnă a crea conținut și de a conspecta și a studia, adică simt că asta este lucrul meu.
Alexandra Mircea: Da, înțeleg ce zici. Eu ar trebui cumva să-mi împart cele 3 pălării de medic, creator de conținut și…
Dr. Mihail: Dar tu încă profesezi.
Alexandra Mircea: Mai port puțin pălăria de medic, da. Bine, cumva… Foarte puțin, adică de când am deschis clinica, tot mai puțin. Pentru că a trebuit să mă implic foarte mult ca celelalte lucruri să meargă bine, dar am strâns lângă mine o echipă de medici foarte buni, care se descurcă foarte bine și aduc toate noutățile care există, fac orice fel de tratament stomatologic și atunci… Simt că, știi, eu am început să fac stomatologie, nu pentru că părinții mei sunt medici dentiști, dar aveam o imagine când pacienții plecau din cabinetul alor mei și erau fericiți. Și era mulțumirea față de ai mei, mulțumesc, nu mă mai doare. Și eu cu asta am plecat. Și atunci când am făcut, ca și specialitate, parodontologie, care nu dădea acest glow, această fericire pacientului pentru că el nu vedea nimic, da, știau că i-am făcut un tratament ca dinții lui să nu se mai miște, dar atât, adică ok, sunt mai sănătos. Și atunci la scurt timp am profesat foarte puțin ca și specialitate de parodontologie și am început să fac fațete pentru că acolo primeam zâmbetul ăla pe care mi-l doream și reward-ul pe care mi-l doream, iar acum am văzut că se multiplică această senzație pentru că fiind în clinică tot timpul, mă întâlnesc cu pacienți de la toți medicii, 22 din clinică, și pot să mă bucur că am creat acest spațiu în care pacienții își rezolvă problemele și în primul rând sunt sănătoși și își rezolvă partea de sănătate.
Dr. Mihail: Dar pacienții nu vor să vină la tine mai mult, adică nu au impresia că vin și o să-i tratezi tu?
Alexandra Mircea: Nu, adică din totdeauna am spus asta, în clinică există specialiști pentru fiecare specialitate din stomatologie, eu susțin foarte clar că atâta timp cât tu faci un lucru, doar un lucru o să-l faci foarte bine și am insistat ca fiecare medic să lucreze doar pe felia lui, chirurgie, ortodonție, tratamente de canal, fiecare face treaba lui, și atunci pacienții știu de la început că se vor întâlni cu mine în clinică cu siguranță și se întâmplă lucrul ăsta.
Dr. Mihail: Aveți o singură clinică, doar că mai multe cabinete?
Alexandra Mircea: Da, cu 9 cabinete. Știu că o să se întâlnească cu mine în clinică, dar că o să fie pe mâinile cele mai bune ale colegilor mei pe rând.
Dr. Mihail: Cât de mult crezi că te-a ajutat succesul ăsta din online să crești clinică? Adică care crezi că e diferența între clinică care crește fără online și cu online?
Alexandra Mircea: Ce pot să spun că a funcționat pentru mine a fost că oamenii au văzut că sunt empatică și m-au văzut pe rețele și au văzut ce explic. Noi am investit foarte mult timp în creare de conținut, avem clipuri lungi cu proceduri la pacient, tratamente de canal, fațete, șlefuiri, adică cu pacientul ne dădea voie să filmăm procedura și am făcut lucrul ăsta pentru că pacienții să înțeleagă la ce să se aștepte. Și atunci când noi veneam în față cu procedurile, cred că a crescut gradul de încredere. Plus că pentru mine, vă spun, a fost foarte importantă experiența lui să scape de frică și să se simtă într-un mediu prietenos. Și din feedback-urile pe care le-am primit, cred că am reușit așa puțin să fie mai relaxați.
Dr. Mihail: Și cu televizorul și cu… Da, corect, în primul rând cu televizorul, cred. Cât timp petreci, așa, dacă ar fi să faci un raport, un procentaj? Cât timp petreci pentru social media, cât timp faci management și cât timp faci practică?
Alexandra Mircea: Nu știu dacă aș putea să-ți spun într-o zi, dar aș putea să-ți spun procentual, mi se pare day by day, cred că 20% am ajuns la practică medicală și asta nu include implicarea mea în planurile de tratament ale pacienților, celorlalți medici, ci doar ce fac eu și 40-40% partea de content creation și partea de management, strategie și…
Dr. Mihail: Aha, ok, deci 40-40% faci content și parte de management.
Alexandra Mircea: Dar pentru că încă e nevoie de mine, filmez în fiecare săptămână, fie că filmez clipuri de YouTube, fie că filmez pentru emisiunea Smile We Style, pe care o avem la Pro, fie că filmez short clips, există, este nevoie de conținut și da…
Dr. Mihail: Dar chiar, zi-mi de emisiunea asta de la Pro TV, ce e de fapt?
Alexandra Mircea: Sunt niște pastile pentru gen Z, de câte 5 minute, în care discutăm despre diverse subiecte, adică îmi iau un subiect pe care îl dezvolt, bineînțeles, pe înțelesul tuturor. Și asta cred că a fost foarte important ce am făcut noi doi, este că am ales să vorbim pe limba tuturor, e important, pentru că oamenii nu au făcut medicină. Noi avem senzația că toată lumea vorbește de medicină și colegii mei câteodată folosesc niște termeni și opresc camera și zic încă o dată. Mai filmez și cu ei câteodată și zic ok, acum să traducem. Pentru că au senzația asta că folosim toți aceiași termeni, dar nu, oamenii își doresc să înțeleagă cât mai exact și să fie făcute analogii cu ce se întâmplă în viața de zi cu zi, ca să înțeleagă ce li se întâmplă și atunci am lucrat la chestia asta.
Dr. Mihail: Ok, apropo de asta zic, care crezi tu că ar fi un set de bune practici pentru un medic de orice specialitate care vrea să iasă în online? Ce ar trebui să facă?
Alexandra Mircea: Nu știu dacă sunt în măsură să dau sfaturi, dar pot să spun ce a funcționat pentru mine. Faptul că am fost foarte atentă la nevoile pacienților și am încercat să vin în întâmpinarea oamenilor care nu sunt pacienții mei, cu niște informări. Practic eu asta am făcut, am început să povestesc despre ce simptome au anumite probleme. Eu întrebarea cea mai frecventă pe care am primit-o în TikTok a fost am o carie ce fac? Vezi? Și am zis ok, oamenii nu știu ce e o carie.
Dr. Mihail: Nu, am o grămadă de treabă de făcut.
Alexandra Mircea: Și atunci am zis ok, le luăm de la început. Cum ne spălăm pe dinți, folosim pastă de dinți, folosim apă de gură sau nu, ață dentară, duș bucal, ce e ăla un duș bucal. Ce se întâmplă când apare o carie? Caria apare mai întâi în smalt, dacă nu o tratezi se duce în țesuturile de mai jos, ajungi la nerv.
Dr. Mihail: Păi nu, practic mi-ai răspuns la întrebare și asta e toată ideea, pentru că și eu văd și medici, dar nu neapărat doar medici, dar și medici care ies în online și care încearcă să crească ca imagine și mă întreabă ce pot să fac, ce ai făcut tu la început, cum pot să cresc și eu? Și în prima întrebare ar trebui să fie dacă tu crezi că să crești în online o să te ajute în business-ul tău, pentru că contează foarte mult ce faci, de exemplu, sau mă rog, dacă creșterea în online o să îți aducă mai mulți pacienți, pentru că mie de exemplu sau în general unui chirurg e foarte puțin probabil să îi aducă pacienți online. Adică eu cât am făcut online și cât am lucrat n-a venit nimeni la mine să zică te-am văzut din online, operază-mă.
Alexandra Mircea: Chirurgia oricum este o ramură mai dificilă și vine cu multă încărcătură emoțională să te operezi.
Dr. Mihail: Da și cumva când te operezi vrei să te opereze, ori ajungi în urgență și te operează medicul de gardă sau cine e în spital, ori dacă ai posibilitatea să-ți alegi medicul, te duci cumva la cel mai bun sau cineva pe care ți-l recomandă cineva. Dacă ești chirurg și… Sau dacă ești pacient și ai nevoie de un chirurg să te opereze de whatever, cancer sau de orice altceva, mai degrabă o să întrebi o rudă sau… Și ei o să zică da, m-am operat la spitalul militar la doctorul Cutare, e foarte bun du-te la el. Nu o să duci pe social media. Adică că am colegi inclusiv chirurgi, care mă întreabă cum poate să facă rost de pacienți. Nu o să faci rost de pacienți fiind medic chirurg, poate uite dacă ești chirurg plastician și sau în general în profesiile medicale, unde poți să arăți un rezultat, pentru că în chirurgie nici nu poți să arăți o plagă, dar dacă ai o profesie, în schimb, unde poți să arăți ce faci, cum ar fi, nu știu, dermatologie, stomatologie, chirurgie plastică, unde poți să arăți sâni before and after sau whatever lucru, atunci da, ai șanse mai mari să ajungi la oameni. Dar cel mai important este să devii cunoscut satisfăcând nevoia omului din online care are acele întrebări, cum ai spus tu, pentru că eu la tine nu am văzut aproape niciodată sau extrem de rar materiale în care zici, hei, ia uite ce clinică mare am, 9 cabinete, 9 scaune, avem un ecran, da, corect.
Alexandra Mircea: Nu ăsta a fost scopul și eu am început cu 2 cabinete, cu 2 scaune.
Dr. Mihail: Păi nu, scopul a fost până la urmă să te promovezi, adică scopul…
Alexandra Mircea: Nu ăsta a fost scopul inițial, scopul a fost să informez. Nici nu m-am gândit inițial unde o să se ajungă.
Dr. Mihail: Ok, dar după aia ai simțit…
Alexandra Mircea: După aia am văzut că e mai multă lume care își dorește să vină pentru că vede ce facem și atunci prindem credere în ceea ce spunem. Și cu toate astea nu ai promovat doar clinică, adică clinică era mereu în background și cumva în pinul ăla pe care îl ai pe pagina de TikTok, hei, vrei să vii să vezi cine sunt? Asta sunt eu, asta e reclamă la clinică, that’s it.
Dr. Mihail: Atât, da, nu am reclamă la clinică, nu, pentru că în primul rând lucrul ăsta îl fac ca să obțin zâmbetul de care îți povesteam, nu neapărat în clinică, oriunde. În momentul în care primesc un mesaj dintr-un sat de care n-am auzit vreodată, că eu l-am ajutat pe copilul ăla să-și salveze dinții, că acum se spală pe dinții, datorită dumneavoastră am rugat-o pe mama și am fost să-mi pun aparat dentar, sau o să învăț și o să devin medic dentist, merită tot efortul și toate orele alea nenumărate pe care le-am dus în tot ce a însemnat eu acum. Pentru că erau ore de, lucram 16 ore pe zi la început. Dar merită. Tot efortul pe care l-am depus merită, pentru că știu că am putut să ajut oameni pe care nu i-am văzut și nu o să-i văd niciodată. Scopul nu a fost să vină pacienți în clinică, scopul a fost să pot să ajut cumva. Și acum felul ăsta de a ajuta, poate să aibă mai multe fațete. Am început să facem și cazuri pro bono, nu le promovăm, dar facem și cazuri pro bono, pentru că te fac să te simți uman și să știi că ai ajutat, asta mi-am dorit eu cel puțin.
Alexandra Mircea: Super frumos, bravo, drăguț. Dar am văzut că folosești foarte des cuvântul fațete, totuși are multe fațete. Ca niște mesaje subliminare, bă nu o să le calculăm. Ai zis de vreo cinci ori fațete.
Dr. Mihail: Da, sunt faine fațetele dacă omul le dorește și îl faci… Mi se pare foarte important câtă încredere în tine îți dă faptul că ți-ai tratat zâmbetul, că ești sănătos și că arată și așa cum îți doreai. Și de-a lungul meseriei mele, țin minte clar, am avut pacientă, o doamnă, CEO de companie foarte cunoscută, care avea 50 de ani la momentul respectiv, avea colorații de tetracicline, adică pentru cine nu știe, dinții erau închiși, cenușii la culoare și a venit la mine și mi-a zis, m-am săturat, tot timpul am stat și mi-am păzit dinții să nu ating cu freza sau nu știu ce, vreau și eu să zâmbesc. Și până să ajungem să intrăm în tratament și să-i cimetez fațetele finale, era tot timpul foarte serioasă și nu zâmbea și de îndată ce am montat fațetele, s-a schimbat total doamna. Deci super caldă și zâmbitoare și fericită și sunt pacienți care ne spun, a venit chiar de curând soția unui domn căruia i-am lucrat, așa de mult s-a schimbat, nici nu aveți idee cât zâmbește și e așa de fericit și a schimbat și job-ul. Și e, mi se face prea de gâină când zic, adică e atât de important că poți să faci un impact așa asupra vieții oamenilor.
Alexandra Mircea: Și cred că da, îmi imaginez că dacă ai o problemă dentară de care ție îți e rușine și nu, te împiedică să zâmbești, e ca și cum ai avea un lanț legat de picior, vrei să pleci undeva și ai un lanț legat de picior, adică oricând ai un motiv să te bucuri, tu de fapt te ferești.
Dr. Mihail: Zâmbești timid, da și am văzut asta pentru că activăm atât de mult în social media, pacienții ne urmăresc și urmăresc și eu, mă întorc pe paginile lor și văd parcursul lor, tot așa, zâmbitul timid și după ce și-au făcut toți dinții. Foarte drăguț, e foarte rewarding.
Alexandra Mircea: Mai am o întrebare legată de tot așa, de cariera asta, de parcursul profesional, unde e clar că ai succes, da, e clar că ai succes în online, e clar că clinica crește și îți faci treaba cum trebuie, am văzut și cumva și dedesubturile că nu e doar un TikTok viral care propulsează clinica, este multă muncă în spate și cursuri, adică ai momente în care ajungi, nu știu, la epuizare sau la burnout și cum te raportezi acum la burnout?
Dr. Mihail: În primul an când am deschis clinica, în afară de faptul că am lucrat mult timp 16 ore pe zi, pentru că da, ești în clinică de dimineață până seara, după care te duci acasă și te gândești tot la clinică, cum să faci mai bine sau cum să filmezi ceva diferit. Am ajuns, noi am deschis prin aprilie, în decembrie nu mi se mai legău cuvintele, deci la ultimii pacienți înainte de vacanța de Crăciun nu mai puteam, nu mi-am dat seama, nu simțeam că, vai ce epuizată sunt, dar nu mai reușeam să formulez propoziții și în acea vacanță de Crăciun, revelion fiind și în mega pandemie, atunci n-am petrecut sărbătorile cu părinții că mi-era frică, nici nu apăruse vaccinul, erau zilele alea. M-am uitat la filme și am făcut puzzle-uri o săptămână, ca să nu gândesc nimic. M-am întors super ok și revitalizată și de atunci am început să fiu un pic mai atentă, în sensul că, da, lucrez foarte mult, dar sunt atentă la corpul meu, de 2 ani de zile îmi permit să fac și sport, nu îmi permiteam înainte, din punct de vedere al timpului.
Alexandra Mircea: Ce sport faci?
Dr. Mihail: Fac kinetoterapie de doi ori pe săptămână, pentru că am observat, inițial am început lucrul ăsta din cauza unor probleme cu spatele, pe care le au medicii dentiști din cauza că au o poziție incorectă, după care am observat că această kinetoterapie, de fapt, e mai grea decât ce am făcut eu la sală vreodată, e mai solicitant și lucrează corect grupele musculare, adică cineva te urmărește și atunci am continuat să fac lucrul ăsta și sunt foarte mulțumită.
Alexandra Mircea: Ai și aparate acolo?
Dr. Mihail: Da. Adică, a, ok, e ca și cum ai face sală cu un antrenor personal.
Alexandra Mircea: Exact, exact. Și asta am făcut o perioadă lungă de timp și de ceva timp, de câteva luni fac acasă, pentru că timpul meu e puțin mai important și scurt și atunci poate veni acasă și am un spalier, am greutăți, nu am tot ce este într-o sală, dar am o bicicletă pe care pot să fac încălzirea și mai am elastice, toate prostiile astea care ne fac viața mai grea.
Dr. Mihail: Și faci de două ori pe săptămână, e ok, dar…
Alexandra Mircea: Știu că se poate mai mult, știu că se poate mai mult. Pentru mine funcționează, pentru că altfel intru într-un guilt game și mi se pare că ok, da, investesc timp ca să fiu sănătoasă, dar timpul ăla și-o puteam să-l petrec la cabinet și cred că este, da, e un proces. La începutul clinicii nici n-am putut să merg la kinetoterapie, pentru că chiar dacă m-ar fi ajutat foarte mult psihic, simțeam că îmi ia foarte mult timp în care puteam să fac multe lucruri diferite. Și acum mă bucur că sunt mult mai conștientă de cât de importantă e sănătatea și ascult și un medic care face niște clipuri frecvent despre cum să fii sănătos și să ai echilibru în viață și sunt atentă și la mâncare, sunt atentă și la sport. Dacă fac kinetoterapie de două ori pe săptămână, mai sunt alte săptămâni în care plec la plimbare 12 km. Plec de acasă, fac o tură de Herăstrău și mă întorc pe jos și atunci și aia e un soi de mișcare. Deci nu vara sau când e cald, se întâmplă chiar în fiecare zi să merg la plimbare.
Dr. Mihail: Ok, hai să trecem la dinți și zi-mi și mie ce înseamnă, așa, un scurt ghid, vrei să facem un scurt ghid de îngrijire dentară? Eu de când am mai avut câteva podcast-uri cu stomatologi, chiar am…
Alexandra Mircea: Am auzit că folosești o peluță electrică foarte faină și te-am felicitat eu în fața televizorului, te-am felicitat pentru ea.
Dr. Mihail: Unde, când?
Alexandra Mircea: Ai spus într-un podcast că folosești o peluță electrică.
Dr. Mihail: Și m-ai felicitat la televizor, da.
Alexandra Mircea: Da, și am zis, bravo, și eu folosesc aceeași peluță electrică. Mi-a luat, nu știu ce, nu mai știu cum se cheamă, mi-a luat o nevastă mea, la început, m-am simțit, mi-a luat-o, nu știu, de Crăciun sau ceva și m-am gândit, mi-ai luat o peluță de dinți de Crăciun, dar de fapt și că… Vrei să-mi spui ceva?
Dr. Mihail: Dar de fapt e, se spune că e un fel de Rolls Royce al periuțelor de dinți, așa mi-ai zis ea.
Alexandra Mircea: Da, este, e foarte faină. Și ce este? Oral B IO.
Dr. Mihail: Oral B IO și are și un număr ceva. 10.
Alexandra Mircea: IO 10, exact. Și are un port de încărcare cu culori care… Ok. Bun, să le spunem și noi. Deci e o periuță care îți arată unde ești cu periuța pe dinți, pe ce grup dentar. Ai și aplicație.
Dr. Mihail: Deci la aplicație îți arată dinții toți și tu te speli, îi dai drumul la spălat și te speli și îți arată… Cât de bine ai spălat.
Alexandra Mircea: Cât de bine ai spălat fiecare față, adică îți arată că ai spălat complet aici, după ce ai spălat complet îți arată alt fel lucitor, dar îți arată gri, de exemplu, partea asta și partea interioară și trebuie să te speli și periuța are un fel de GPS, zici că facem reclamă la Oral B, dar știi cum, unele chestii merită reclamă gratuită.
Dr. Mihail: Deci, te speli, practic îți arată fiecare… Are un giroscop în interior care știe exact pe ce parte a dintelui ești.
Alexandra Mircea: Zi GPS. GPS, are un GPS. Are GPS-ul ăsta de dinți. De fapt, îți citește mintea și știe pe ce dinte ești. Știi ce mi se pare foarte tare? Pentru că, de exemplu, dau drumul la periat și poți să deschizi, da, dacă deschizi aplicația pe telefon, dar nu prea fac asta că durează, îți arată mult mai multe detalii, cu la 100%, cât ai apăsat prea tare, când ai apăsat prea încet, dar și… Dar ai senzorul ăsta de presiune și în periuță.
Dr. Mihail: Și în periuță, știi, aprinde o lumină, dar podul ăla pe care se încarcă, are tot așa, are niște, are pentru fiecare arcadă dentară, fiecare parte a arcadei dentare.
Alexandra Mircea: 6 dinți, 6 dinți, are câte 3 culori pentru sus, 3 părți luminoase pentru partea de jos, practic rotundul ăla are 6 bare, LED-uri. Și în momentul în care ai terminat de spălat o parte a dinților, îți luminează cu alb.
Dr. Mihail: Da, din albastru se transformă în alb și ai spălat. Și ăla e fericit că ai și pe, ai un display pe periuță, îți arată un smiley face care este fericit doar dacă te speli două minute, trebuie să te speli minim două minute.
Alexandra Mircea: Și dacă te speli mai puțin de două minute și îți apare smiley face ăla, parcă îți vine să mai dai puțin ca să fie fericit.
Dr. Mihail: Da, da, normal, eu trebuie să bifez smiley face, adică nu pot să plec de acasă fără smiley face sau să mă culc. Da, că vrei să faci smiley face, să-l bifezi. Dacă asta funcționează, mi se pare perfect. Și vreau să zic că mi se pare atât de tare că am periuța aia, pentru că am momente în care îmi pun pasta, dau drumul la spălat și plec prin casă. Plec, deschid geamul, dau drumul la aparat de cafea, mă întorc, zic cam asta a fost și mă uit și mi se pare că au trecut patru minute și pe acolo pe display îmi arată că m-am spălat doar 40 de secunde. Adică dacă nu ești atent și nu te uiți, ți se pare că te-ai spălat 5 minute, dar te-ai spălat 40 de secunde. Și mi-am dat seama cât de greu trec alea două minute, sunt cele mai lungi, deci alea, două minute.
Alexandra Mircea: Lumea are senzația că imediat, că au trecut repede și s-au periat.
Dr. Mihail: Păi înainte facem așa. Și gata, gândește-te că erau 30 de secunde.
Alexandra Mircea: Nu, erau ce, 15 sau 20. Și acum două minute par o eternitate și fii atentă, mi-am mai luat ceva, mi-a recomandat ortodontul meu, duș bucal.
Dr. Mihail: Duș bucal, dar fii atent, dușul bucal nu-l suportam, pentru că o dată aveam un duș bucal înainte care îmi făcea râni. Era presiunea prea puternică, da. Și după aia trebuia să-l bag în priză, să scot ăla, să umplu ăla, era cu un șnur, adică era foarte greu procesul.
Alexandra Mircea: Exista și wireless.
Dr. Mihail: Păi mi l-am luat. Oricât de bine ai fi încercat să te speli, am încercat lucrul ăsta și eu și cu periuță manuală, am stat și m-am periat cred că vreo 5 minute și cu periuță electrică, după ce am folosit dușul bucal, clar au mai fost resturi alimentare neîndepărtate. De aia e bine să folosească oamenii și duș bucal sau ață dentară, depinde ce sunt mai confortabile să folosească.
Alexandra Mircea: Asta mă lezează, cumva, dinții mei sunt prea apropiați în unele părți.
Dr. Mihail: Există o ață dentară, by the way, acum apărută de curând, care este ca o bandă de teflon. Intră între orice dinți, oricât de înghesuiți ar fi.
Alexandra Mircea: Ok, da, mi-e greu cu ață. Dar e mai bună ața decât dușul sau?
Dr. Mihail: Teoretic e mai bună că șterge toată suprafața dintre dinți, dar dușul e perfect, decât nimic e minunat.
Alexandra Mircea: Dar vreau să zic că, deci, de când fac asta, simt, adică, am așa rutina de seară, m-am spălat pe dinți două minute, îmi dau cu duș bucal peste tot de regulă, mai umplut de două ori ăla. Rezervorul. Și mă simt bine, adică zic, hai că am făcut ce trebuie.
Dr. Mihail: Și simți că ai dinții curați. Dar din ce am înțeles e că dacă ar fi să îți alegi o singură dată de spălare, aia este seara, pentru că te culci și nu mai faci salivă. Și opt ore, dacă ascultăm sfaturile specialistului, dacă dormim opt ore, ce bine ar fi, toate bacteriile se dezvoltă pe timp de noapte. Adică cea mai mare atenție trebuie, practic, seara te speli pe dinți ca să dai jos toate bacteriile, toate nenorocirile, toate alea dintre dinți și așa mai departe, dimineața mai mult e un refresh, așa, nu?
Alexandra Mircea: Da, și ce s-a mai întâmplat peste noapte, în gură, dar oricum, cantitatea de bacterii e clar mai mică și muncesc mai puțin dacă nu le-ai lăsat resturile alimentare între dinți peste noapte.
Dr. Mihail: Da, zi-mi, ok, de periuță de dinți am vorbit, zi-mi, cât de des e bine să ne schimbăm periuța dinți?
Alexandra Mircea: La 3 luni, după fiecare răceală sau după fiecare detartraj.
Dr. Mihail: De ce? Ah, detartraj, ok, are logica pentru că… Detartraj, că se curăță toți dinții și nu mai e niciun gărgăune printre dinți, deci capăt nou sau periuță nouă și răceală, ce-i acolo în timpul răcelii, toți microbii. Nu poți să o dezinfectezi? O fierbi.
Alexandra Mircea: O fierbi, da. Când eram mic, mama fierbea, da. Not anymore, deci schimbăm periuța sau capătul periuței.
Dr. Mihail: Cum alegem periuța dinți? Dacă nu vrem să alegem pe aia șmecheră la care am făcut reclamă gratuită?
Alexandra Mircea: Uite, la asta șmecheră la care am făcut reclamă, există mai multe numere, de la 3 până la 10, cu diverse periuțele, sunt mai puține moduri de perial sau sunt diferite puțin. Această periuță, poate fi testată, de exemplu, la mine în clinică, am mânerul de periuță și capete de unică folosință pentru fiecare pacient. Mie mi se pare important să pot să testez periuța când investești o sumă de bani în această periuță și noi o folosim și ca pacenții să testeze și ca să se curețe pe dinți, că sunt din de la birou, alergați, văi, sunt stresați, nu am apucat să mă spăl pe dinți, liniștiți-vă, vă putem oferi să vă spălați pe dinți aici. Mi se pare că e important să fii un pic atent la ce ai nevoie. Eu mă spăl, de exemplu, cu modul de periaj supersensitive, pentru că am gingile mai sensibile și am și un capăt de periaj sensitive, cu perii moi.
Dr. Mihail: Cred că aș putea, dar trebuie să-mi iau și eu.
Alexandra Mircea: Ai putea. Da. Și ce recomand pacienților întotdeauna este să-și aleagă o periuță de dinți soft sau super soft, pentru că perii mai tari zgârie suprafața dinților și rănesc gingile. E foarte posibil că dacă tu te-ai spălat o viață întreagă cu o periuță medie, când treci la o periuță soft, ai senzația că nu-ți spală dinții, am pățit și eu asta, dar după o săptămână te obișnuiești și gingile tale o să fie mult mai mulțumite. Deci să fie eficientă, soft sau super soft, da.
Dr. Mihail: Și o spălăm la 3 luni. Bun, ce altceva ai vrea să mai transmiți oamenilor? Dacă ar fi, uite, dacă ar fi un lucru pe care l-ai putea decide prin lege și toată lumea ar face acel lucru.
Alexandra Mircea: Ar merge la control la 6 luni?
Dr. Mihail: Ok.
Alexandra Mircea: Pentru că orice carie mică apare, o tratezi din fașă, poate că nici măcar n-apucă să intre în dentină și poți să mai, să o întorci din drum, să remineralizezi dintele respectiv. Mi se pare important și contact, asta, apropo, de ce îți spuneam cu aparatul, dacă aș fi mers la fiecare 6 luni la medicul dentist, chiar dacă aveam 20 în clinică, poate că dinții mei nu s-ar fi mișcat atât de mult și n-aș fi ajuns să am un contact incorect.
Dr. Mihail: Păi de ce s-au mișcat?
Alexandra Mircea: Pentru că se mișcă dinții, tot timpul, dinții tot timpul au tendința să vină mai în față. De aici e indicația de a extrage măselele de minte, pentru că ele n-au loc să iasă în 90% din cazuri și o să tot împingă dinții în față, până când ies și ele cu totul și stau și ele comode.
Dr. Mihail: Bun, mulțumesc foarte mult că ați venit la podcast.