Vitamina D, mister elucidat: De ce i se acordă atât de multă atenție și de ce suplimentarea nu te ajută

Timp de citire: 8 min

Acest articol se referă la suplimentarea de vitamina D la adulții sănătoși pentru “întărirea imunității” și nu se refera la categoriile de vârstă si de risc ( copii, bătrâni) unde suplimentarea trebuie făcută conform recomandărilor in vigoare.

Încă din primele luni de pandemie, au început să apară diverse sugestii privind metode de protecție și de „întărire” a sistemului imunitar. Totul pentru a evita infectarea cu noul Coronavirus sau pentru a nu întâmpina simptome severe, în cazul contactării COVID-19.

Câteva dintre aceste recomandări sunt legitime și nimeni nu le poate contesta: purtarea măștii, spălarea și dezinfectarea mâinilor, păstrarea distanței sociale și un stil de viață cât mai sănătos, cu sport și odihnă din plin. Pe de altă parte, foarte multe sugestii sunt, de fapt, simple sfaturi fără o bază științifică solidă.

Probabil că ți s-a recomandat deja să iei tot felul de suplimente în perioada aceasta, de la vitamina C și vitamina D, până la Omega 3, spirulină sau complex de B-uri. Motivul? Așa-numita „creștere” a imunității.

Dintre toate acestea, vitamina D a primit și continuă să primească foarte multă atenție, așa că despre ea este vorba și în articolul de față.

Pentru început, ce este vitamina D și ce rol are?

Vitamina D, întâlnită și sub denumirea de calciferol, este un nutrient pe care îl poți găsi în anumite alimente sau sub formă de suplimente. În plus, și organismul uman produce vitamina D, atunci când pielea este expusă la razele soarelui.

Rolul principal al vitaminei D este acela de a ajuta la asimilarea eficientă a calciului și a fosforului din hrană, în sânge. Acest rol este, într-adevăr, extrem de important, căci influențează sănătatea oaselor pe tot parcursul vieții.

De asemenea, o cantitate optimă de vitamina D în organism te ajută să diminuezi mai repede inflamația și să ai un sistem imunitar puternic. Totuși, o cantitate mai mare de vitamina D nu este echivalentă cu un sistem imunitar și mai puternic.

Cantitatea optimă de vitamina D din sânge este între 20 și 50 nanograme/mililitru, iar o valoare mai mică decât 12 ng/ml poate arăta o deficiență semnificativă. Poți afla unde te situezi printr-o simplă analiză de sânge.

De ce i se acordă vitaminei D atât de multă atenție?

Un nivel insuficient de vitamina D a fost asociat, de-a lungul timpului, cu o mulțime de probleme, de la cele mai comune (oboseală, căderea părului, imunitate scăzută) până la cele mai grave (risc crescut de Alzheimer și cancer).

Chiar dacă există sute de studii care încearcă să stabilească o legătură între un deficit de vitamina D și diferite afecțiuni, încă este nevoie de cercetări suplimentare pentru a trage concluzii. Acest lucru este valabil mai ales în cazul studiilor recente privitoare la legătura dintre vitamina D și COVID-19.

Recent, mai mulți medici au încurajat suplimentarea cu vitamina D ca metodă de prevenție a infectării cu SARS-COV-2; chiar și Anthony Fauci, imunolog celebru și directorul Institutului pentru Alergii și Boli Infecțioase al Statelor Unite.

De asemenea, și Donald Trump a primit vitamina D pe perioada spitalizării, în urma infectării cu noul Coronavirus, acest lucru determinând multe persoane să considere vitamina un tratament miraculos și extrem de eficient.

Mai mult, un studiu a atras atenția asupra faptului că un procent de 80% din persoanele infectate cu noul Coronavirus internate într-o clinică aveau deja un deficit de vitamina D. Alt studiu sugerează că persoanele spitalizate care au primit un cocktail de medicamente ce conținea și vitamina D aveau o șansă de 2% să ajungă în secția de terapie intensivă, față de 50% în cazul celor ce au primit un cocktail fără vitamina D.

Și atunci, de ce NU este necesar să suplimentezi vitamina D?

Ei, bine, un lucru important de menționat este și că mulți dintre factorii asociați cu o deficiență de vitamina D sunt asociați și cu riscul mai mare de a dezvolta diverse boli. Este vorba despre vârsta înaintată, indicele de masă corporală, culoarea pielii și comorbiditățile.  Astfel, a atribui o cauză exactă a infectării sau a complicațiilor este extrem de dificil.

În plus, chiar dacă noile cercetări sugerează că o cantitate optimă de vitamina D în sânge ar putea ajuta la evitarea infectării sau la a avea simptome mai ușoare, încă nu știm dacă suplimentele pot ajuta.

Cu alte cuvinte, putem spune cert că stilul de viață care a dus la scăderea nivelului sangvin de vitamina D este cel care te va predispune si la alte boli, cum este COVID19, dar nu putem spune că suplimentarea de vitamina D te va ajuta, pentru că suplimentarea de vitamina D nu iți va corecta stilul de viață. (valabil doar pentru adulți). Cheia este să căutăm și să corectăm cauză acestul nivel scăzut, nu să o păcălin prin suplimente.

Așadar, rezultatele cercetărilor rămân doar ipoteze și puncte de pornire pentru alte studii, nicidecum concluzii imbatabile.

Apoi, organismul tău este suficient de inteligent încât să știe cantitatea exactă de vitamina D de care are nevoie pentru a funcționa la capacitate maximă. De aceea, orice cantitate suplimentară nu va fi utilă, ci va fi eliminată din corp.

Acestea fiind spuse, dacă nu ai o carență (dovedită prin analize de sânge), suplimentarea cu vitamina D nu te va ajuta în niciun fel. Nici să fii mai sănătos, nici să te ferești de noul Coronavirus, gripă sau alte afecțiuni.

Există efecte adverse dacă iei prea multă vitamina D?

Potențialele efecte adverse există și trebuie să fii conștient de ele, însă ținând cont că acestea sunt destul de rare. Când vine vorba despre vitamina D, deficitul este mult mai des întâlnit decât surplusul.

Totuși, iată câteva dintre efectele adverse ale unui surplus de vitamina D:

Un nivel ridicat al calciului în sânge

Așa cum am menționat deja, unul dintre rolurile principale ale vitaminei D este asimilarea calciului din hrana pe care o consumăm. Când vitamina D se găsește în exces în organism, acest lucru poate duce la hipercalcemie. Simptomele pot include greață, vărsături, urinare frecventă și senzația constantă de sete și deshidratare.

Probleme digestive

O suplimentare prea mare de vitamina D îți poate cauza și probleme de digestie, precum constipația, diareea și durerile de stomac.

Insuficiență renală

Indiferent dacă ai afecțiuni ale rinichilor sau nu, o cantitate excesivă de vitamina D poate deveni toxică și poate duce, în cazuri rare, la calculi renali sau chiar și la insuficiență renală.

Așadar, dacă alegi să suplimentezi vitamina D, asigură-te că nu depășești doza zilnică recomandată. Aceasta este de 600 unități (15 mcg) în cazul adulților până în 70 de ani, respectiv 800 de unități (20 mcg) pentru adulții peste 70 de ani.

Cum te poți asigura că ai o cantitate optimă de vitamina D în organism?

Dacă te preocupă potențialele carențe, primul lucru pe care trebuie să îl faci este o analiză specifică a sângelui, care să îți arate nivelul la care te afli. Apoi, trebuie să știi că vitamina D poate fi asimilată natural, fără suplimente, printr-un stil de viață echilibrat. Iată cum!

Fă o plimbare în aer liber de cel puțin 30 de minute, în fiecare zi

Organismul produce vitamina D atunci când pielea ta este expusă la soare. De aceea, o plimbare zilnică te poate ajuta să asimilezi strictul necesar.

Pe cât posibil, alege un loc însorit și, eventual, înlocuiește plimbarea cu o alergare ușoară, din când în când. Supraponderabilitatea crește riscul deficienței de vitamina D.

Ieși dimineața sau după-amiaza, când razele UV nu sunt extrem de puternice.

Consumă alimente cât mai variate și adoptă o dietă sănătoasă

O alimentație diversificată, bazată pe fructe, legume, pește, ouă, leguminoase și cereale, te va ajuta să asimilezi toți nutrienții de care ai nevoie, inclusiv vitamina D.

Aceasta se găsește preponderent în pește (somon, hering, sardine, ton), ulei de pește (ficat de cod), gălbenuș de ou, ciuperci sau lapte (de vacă sau vegetal) fortificat cu vitamina D.

5 idei pe care să le reții

1. Vitamina D are un rol important în organism, însă a spune că ea, pe cont propriu, te poate proteja de infectarea cu noul Coronavirus este o exagerare.

2. Chiar dacă există studii recente ce par promițătoare, încă nu știm sigur că suplimentarea cu vitamina D ne poate ajuta să evităm noul Coronavirus sau să diminuăm intensitatea simptomelor.

3. Dacă bănuiești că ai putea avea o carență de vitamina D, cea mai bună idee este să îți faci analizele de sânge, și nu să începi să iei imediat suplimente.

4. Atât timp cât nu ai o carență reală de vitamina D, demonstrată prin analize medicale, nu este nevoie să iei suplimente. O cantitate mai mare decât cea necesară nu îți va aduce beneficii, ci dimpotrivă, îți poate cauza efecte secundare.

5. Nu în ultimul rând, dacă vrei să rămâi sănătos, concentrează-te pe un stil de viață echilibrat. Ieși la plimbări în aer liber, expune-te la soare dimineața și după-amiaza, adoptă o dietă cât mai diversificată și bogată în alimente nutritive.

 În final, cea mai bună idee rămâne să limitezi interacțiunile sociale care nu sunt necesare si să porți mască . Astfel, vei rămâne în siguranță!

Ai grijă de tine!

Leave a Reply