Dependența de telefonul mobil: simptome, efecte nocive si soluții

Posted by
Timp de citire: 6 min

Când vine vorba de internet și, în special, de telefonul mobil, putem recunoaște că nimic nu ar mai fi la fel fără ele, deoarece telefonul a devenit o parte importantă a vieții noastre. La nivel global, se estimează aproape 5 miliarde de utilizatori. Cât timp este folosit corect, telefonul aduce multe beneficii. Dar ce facem când nu ne mai rămâne timp pentru noi, când ne lăsăm pierduți pe rețele de socializare? Putem vorbi despre o dependență?

Chiar există dependența de telefon?

    Există dezbateri care susțin că ceea ce mulți numesc dependență ar fi, de fapt, o problemă a controlului, a obsesiei de a exercita o compulsie. Dar, cu toate acestea, manualul utilizat în cadrul medical pentru a diagnostica tulburările mintale (Manualul de Diagnostic si Statistic al Tulburărilor Mintale) descrie o dependență comportamentală: jocurile de noroc.

    De aici, s-au observat multe asemănări între manifestarea dependenței de jocuri de noroc și cea a dependenței de telefon:

  • Pierderea controlului asupra comportamentului;
  • Nevoia de a practica activitatea cât mai des pentru a obține același sentiment;
  • Consecințe negative în urma practicării activității;
  • Sentimente de anxietate când activitatea nu este practicată;
  • Revenirea rapidă la obicei în urma deciziei de a lua o pauză/a renunța.

   Mai există încă o legătură între utilizarea telefonului și ideea de dependență. Atunci când creierul simte plăcere, organismul tău secretă dopamină, serotonină și alți hormoni care îți fac creierul să vrea și mai mult din ce a primit deja, pentru a-i elibera în continuare. Programatorii aplicațiilor apelează la această trăsătură a organismului atunci când gândesc aplicațiile. Și cum mulți folosesc telefonul în exces pentru jocuri sau pentru rețelele de socializare, își iau de aici această doză de dopamină, din aprobarea, aprecierea și atenția primită prin prisma rețelelor sau chiar din micile premii virtuale ale jocurilor, care te fac să mai vrei „încă un meci”.

Câteva simptome ale dependenței:

  • Accesarea telefonului când te simți plictisit;
  • Te trezești în timpul nopții ca să îți verifici telefonul;
  • Te simți anxios când nu îți poți folosi telefonul;
  • Pierzi mult timp folosind telefonul fără un scop anume;
  • Îți întrerupi întâlnirile pentru a putea verifica telefonul, socializezi foarte puțin.

NOILE  TULBURĂRI:

1.  Nomofobia: este frica de a-ți pierde telefonul. Nomofobia nu este listată în ultima ediție a Manualului de diagnostic și statistic al tulburărilor mintale (DSM-5). Experții în domeniul sănătății mintale nu au decis încă criteriile de diagnostic formale pentru această afecțiune.

Simptomele emoționale ale nomofobiei includ: îngrijorare, frică sau panică severă, anxietate sau agitație atunci când te gândești că nu îți poți utiliza telefonul, iritare sau stres când nu îți poți verifica telefonul. Simptomele fizice includ: durere în piept, respirație greoaie, tremuratul mâinilor, transpirație crescută, sentimentul de leșin, amețeală, puls crescut.

Adu-ți aminte golul din piept pe care îl simți când îți bagi mâna în buzunarul gol unde ar fi trebuit să fie telefonul, el fiind în celălalt buzunar: 3 secunde de teroare 😀 .

2. Vibrația fantomă: o tulburare potrivit căreia o persoană are constant senimentul că are o notificare, simte vibrația telefonului fără ca aceasta să existe.

3. Textrafrenia: teama că nu ai primit niciun mesaj și nu îi poți scrie nimănui.

    Dependența de telefon are strânsă legătură cu dependeța de rețelele de socializare. De aici înțelegem, în esență, dependență de atenție și de validare, o nevoie permanentă de a nu ne simți singuri. Cei mai expuși în aceste cazuri sunt adolescenții, care trec prin multe etape de formare și care sunt cei mai predispuși problemelor legate de încredere. La fel de predispuși sunt si oamenii anxioși, depresivi, foarte extrovertiți sau care se controlează greu. Dar încă nu s-a dovedit dacă acestea sunt trăsături ale oamenilor predispuși să devină dependenți sau pur și simplu dependența le dezvoltă.

    Un studiu realizat în anul 2015 pe 439 de elevi cu vârstele cuprinse intre 12 și 17 ani din Elveția a constat în completarea unor sondaje atât de adolescenți, cât și de părinții lor. Acest sondaj bazat pe folosirea telefonului a fost repetat cu un an mai târziu. Nu s-au constatat asocieri între utilizarea excesivă a telefonului (aproximativ 5h pe zi) și memoria elevilor, însă s-a ajuns la concluzia că utilizarea telefonului mobil în timpul nopții este o activitate comună tinerilor. Această activitate are o influență asupra sănătății fizice și a ritmului circadian. 

“Ei spun că adolescenții folosesc telefoane mobile noaptea, ceea ce duce la insomnie. Și insomnia duce în cele din urmă la anxietate și depresie. Dependența de telefonul mobil nu are nicio legătură directă cu sănătatea mintală. După analizarea acestor rezultate, se concluzionează că există o relație între dependența de telefon mobil și sănătatea psihică sau fizică a adolescentului, indiferent dacă acestea au o relație directă sau indirectă. Nu putem neglija relația și efectele adverse asupra adolescenților. Se sugerează că ar trebui făcute mai multe studii în acest sens pentru a clarifica natura relațiilor lor.”

    În 2017, Reinecke a investigat ce efecte mai poate aduce utilizarea peste limită a tehnologiei. El a examinat 1.557 de candidati cu vârste cuprinse între 14 și 85 de ani. Acesta a observat o legătură strânsă între timpul exagerat petrecut folosind telefonul și depresia sau anxietatea.

Răspunsul organismului

    Lumina albastră (HEV) transmisă de ecran este mai puternică decât cea transmisă de soare; expunerea indelungata poate provoca daune ochilor, leziuni ale retinei și degenerare moleculară, ceea ce poate duce la deteriorarea sau chiar pierderea vederii. Această lumină devine și mai puternică în întuneric, noaptea. Efectul acestei lumini asupra corpului este asemănător cu efectul pe care îl are soarele la răsărit: îi dictează corpului că s-a odihnit și oprește secreția de melatonină din timpul somnului, hormon care se ocupă cu ritmul circadian și stimuleaza secreția de hormoni adrenocorticali care va distruge echilibrul hormonal și va afecta direct calitatea somnului.

    Pe lângă deteriorarea vederii și dereglarea ritmului circadian, folosirea telefonului în exces are influență și asupra posturii, traducandu-se in patologii ale coloanei vertebrale.

Câteva metode la care poți apela pentru a reduce din daunele provocate de utilizarea excesivă a telefonului:

  • Încearcă să nu folosești telefonul cu 2h înainte de somn, așa corpul tău o să aibă destul timp să realizeze că este noapte și că trebuie să doarmă. Dacă este ceva urgent, folosește opțiunea de mod nocturn”, așa sunt blocate razele de lumină albastră.
  • Elimină din aplicațiile care nu îți sunt foarte folositoare, dar îți consumă timpul.
  • Blochează notificările pentru aplicațiile unde nu primești vești importante (social media ).
  • Dezvoltă hobby-uri noi care nu implică folosirea telefonului. (citeste carti fizice, canta la un instrument, deseneaza, petrece mai mult timp afara, implica-te in activitati de voluntariat, etc)
  • Îți poți descărca aplicații care îți limitează timpul petrecut pe telefon.
  • Îți poți lăsa telefonul să se încarce într-o cameră în care nu îți petreci mult timp, așa n-o să mai fii distras de el.
  • Dacă simți că este vorba despre ceva mai serios, poți apela oricând la terapie sau poți cere ajutor (unui adult, unui părinte, consilierului școlii).

Acum aruncă telefonul cât mai departe și bucură-te de viață reală!

Sănătate!

Leave a Reply