7 etichete alimentare derutante , 100% Naturale!

Posted by
Timp de citire: 7 min

Producatorii de alimente au obligatia legala de a scrie pe fiecare produs comercializat o lista exacta de ingrediente din care este compus produsul lor. Cu toate ca nu specifica calitatea materiei brute care a fost folosita, este cel putin o idee a compozitiei si a procentului fiecarui compus din acel aliment. Aceasta lista esential descriptiva a produsului este de regula scrisa cu un font mic, greu lizibil si se afla pe spatele ambalajului.

Pe fata ambalajului gasim, de regula, elemente menite sa promoveze produsul: o poza cu o familie fericita care varsa in boluri frumoase cerealele de pe raft, sau o bucatareasa sexy care scoate ceva de la cuptor, etc. Nimic in neregula cu toate acestea. Dar iata cateva din etichetele mincinoase care ne fac sa credem ca un produs este sanatos, cand de fapt acesta nu este:

  1. 100% NATURAL

Nicio entitate din lume nu reglementeaza aceasta afirmatie. Nimeni, de fapt, nu stie ce inseamna 100% NATURAL. Spre exemplu, mercurul, arsenicul, petrolul, toate sunt 100% naturale. Zaharul si conservantii sunt naturali. Produsele chimice sunt si ele naturale. Nu exista o definitie si nicio obligatie sau conditie pentru a folosi aceasta sintagma. Este ca si cum ai fi “100% adevarat” sau “100% bun pentru tine” sau “100% sanatos” . De regula produsele sanatoase nu vor avea nevoie de aceasta eticheta. De cate ori ai vazut un mar pe care sa scrie “100% natural”? Daca esti comerciant de produse alimentare si esti nevoit sa scrii pe produsul tau ca este “100% natural”, este posibil sa ai ceva de ascuns in spatele acestei embleme. Spre exemplu, un suc de portocale “100% natural” contine in mod cert o tona de zahar. In medie, un suc de portocale la cutie contine in jur de 10-12g de zahar la 100ml de suc, mai mult decat o cutie de Cola. Acesta este foarte nesanatos pentru tine, oricat de natural ar fi. Bagati de seama ca nu veti gasi niciodata produse “95%” sau “80% naturale”. Toate sunt 100%!

2. Fara zahar adaugat!

Zaharul este adaugat in alimente pentru ca le da un gust bun. Un aliment sarat cu mult zahar adaugat va fi mai gustos, nu neaparat dulce. Spre exemplu laptele cu 0.1% grasime va avea un surplus de zahar care il va face mai gustos, dar nu dulce. Dar unele alimente nu au nevoie de zahar adaugat pentru a contine o tona de zahar. Un suc acidulat facut dintr-o radacinoasa foarte dulce nu necesita zahar in plus, asa ca esti indreptatit sa scrii mare pe el “NO SUGAR ADDED”. El insa contine mult zahar. Intoarce eticheta ca sa vezi exact cat zahar consumi de fapt.

3. Din cereale integrale!

Exista doua tipuri de faina: faina din cereale integrale si faina din cereale rafinata. Prima este forma sanatoasa. Este facuta prin macinarea intregului bob de cereale inclusiv invelisul bolului. Este bogata in fibre si aduce un beneficiu nutritional superior. A doua este facuta doar din mie (endosperm) si nu are fibre, are indice glicemic mai mare si este de evitat. Produsele din cereale integrale sunt mai bune, atata timp cat sunt facute majoritar din acestea. Un baton facut din 5% faina din cereale integrale si 90% faina rafinata poate avea scris pe el “DIN CEREALE INTEGRALE”. Intoarce eticheta si citeste mai atent.

4. Fara gluten.

Daca ai intoleranta la gluten sau suferi de boala celiaca (celiachie) atunci nu ai voie sa mananci produse facute cu gluten. Glutenul este o proteina continuta in grau, orz si secara. Prevalenta acestei boli in lume este de sub 1% ; cu alte cuvinte, din 100 de oameni de pe strada, 1 este posibil sa sufere de aceasta boala/intoleranta. Vanzarile insa arata ca aproape 10% din populatia lumii cumpara si consuma produse fara gluten. In mod cert, acestia asociaza glutenul cu ceva rau. Studiile insa arata ca mancarea fara gluten te expune la alte riscuri, in special cardiovasculare, evitabile daca tu poti consuma gluten. Mai mult decat atat, glutenul, proteina principala din produsele de panificatie, este inlocuita, de regula, cu alte proteine slabe calitativ in produsele gluten-free: proteine din soia, din zer si din orez; aceste proteine sunt greu de digerat si de asimilat pentru tractul digestiv uman. Daca nu suferi de boala celiaca, “gluten free” nu este pentru tine.

In plus, fii atent la produsele care nu trebuie sa contina in mod normal glute. Cum ar fi apa. Avem pe piata apa “desteapta” gluten-free. Apa nu contine gluten in mod normal. In mod cert, acela este un marketing total gresit si care trebuie evitat.

5. Bogat in proteine.

Daca produsul tau nu este facut din carne, peste, lactate sau oua, atunci este putin probabil ca el sa fie bogat in proteina. Daca produsul tau este un baton de cereale (de genul acelora vandute in salile de fitness) atunci acesta a fost in mod artificial imbogatit cu proteine. Acestea de regula sunt proteine din soia sau zer, nesanatoase si greu de digerat/asimilat pentru om. Bogat in proteine, de regula, inseamna “nesanatos pentru tine”.

6. Organic / Bio

Produsele organice sunt crescute fara pesticide, ierbicide, fungicide artificiale. Aceste pesticide sunt testate si ele nu dauneaza organismului uman. Motivul pentru care produsele Bio sunt considerate mai bune este acela ca planta, atunci cand este lasata sa creasca natural, fara pesticide, este atacata de invadatori si nevoita sa-si dezvolte propriul sistem imunitar care in final o face mult mai bogata in antioxidanti si deci mai sanatoasa. Acesta este motivul pentru care marul gaurit de viermisori va fi mereu mult mai sanatos decat cel perfect. Insa productia Bio poate folosi pesticide naturale si concentratii mici de pesticide artificiale. Pe langa asta, produsele Bio pot contine zahar, conservanti, coloranti si alte ingrediente nesanatoase.

7. Ciocolata cu putine calorii.

De multe ori am fost pacalit de valoarea calorica a unui aliment. O ciocolata de 500 de grame cu doar 50 de kcalorii? Wow! De multe ori am mancat-o pe toata pana sa realizez ca valoarea calorica este pentru o portie, nu pentru intregul produs. Iar o portie era doar unul din cele 16 patratele din care era compusa ciocolata. Verifica mereu portia pentru care este indicata valoarea calorica a produsului. De cele mai multe ori aceasta va fi mai mica decat produsul intreg.

Nu uita, intoarce eticheta!

Leave a Reply